איזו מין יהדות פוגשים ילדיי בבית הספר?

איזה מין יהדות פוגשים ילדי בבית הספר?

מדריך להורה החילוני/ת המבולבל/ת

רינה לבנון

rina-levanonלאחרונה, אנו עדים לוויכוח ציבורי רחב היקף סביב לימודי היהדות בבתי הספר הממלכתיים. הורים נזעקים (במידה רבה של צדק) על ההדתה במערכת החינוך הממלכתית, נפתלי בנט מצהיר כי לימודי היהדות חשובים יותר מלימודי המתמטיקה, בפיד שלנו קופץ מדי ערב טקסט חשוך, גזעני, שוביניסטי ומרגיז, שצילם הורה זועם/ת מתוך ספר הלימוד של בנו או בתו, והארץ רועשת וגועשת.

אפשר לכעוס, להתעצבן, ולסנן שפע קללות עסיסיות על “הדתיים החשוכים”. אבל אני קודם כל שמחה. כמי שעוסקת ביהדות חברתית, רבת פנים, מורכבת, חילונית והומניסטית בכל ימות השנה, אני דווקא שמחה שהציבור החילוני בישראל מתעורר, עוזב את אדישותו, וקם למאבק אמיתי על מהות היהדות של המדינה הזאת. אף ציבור לא יאבק במקומנו, על זכותנו לבטא את הזהות היהודית החילונית הערכית, הבטוחה בעצמה והמורכבת שלנו, ולחנך לאורה את ילדינו.

אז כיצד נדע שהתוכן שילדינו פוגשים בבית הספר, תואם את ערכינו ואת אורחות חיינו, ולא כופה עלינו תכנים שאיננו מעוניינים בהם?

הנה כמה עקרונות מנחים:

אנו מציעים תכניות חווייתיות לבתי הספר – יהדות ללא הדתה ובסבסוד מלא! לחצו על התמונה לפרטים נוספים.

1. שימו לב לתוכן השיעורים – מה מלמדים?

לימודי יהדות אינם בהכרח לימודי דת- או לימודים “דתיים”. השאלה האמיתית, לטעמנו, היא לא האם יש ללמד יהדות בבתי הספר, או כמה שעות יש להקדיש לכך. השאלה האמיתית היא איזה מין יהדות מלמדים. העולם היהודי העכשווי הוא עולם גדול ורחב, פתוח ורב-גווני, והאורתודוכסיה השליטה בישראל היא רק פסיק קטן בתוכו.

לימודי יהדות יכולים להיות ליברליים, פלורליסטיים והומניסטיים, ולנטוע בלב התלמידים רגשות של אחריות חברתית ומעורבות, דאגה לאחר ולגר, עזרה לחלש ותרומה לקהילה. הם יכולים לפתוח בפני התלמידים שפע של סימני שאלה, ולחנך אותם לשיח עמוק, כנה, ומורכב. אז אל תתעצלו ופתחו את ספרי הלימוד. קראו את דפי העבודה. אם אתם פוגשים שם יהדות שמרגיזה אתכם או סותרת את הערכים שלכם- זה הזמן לשיחה עם המורה.

2. מי מלמד את ילדיכם יהדות? האנשים המוכשרים ביותר ללמד את הילדים שלכם הם המורים שלהם. בתי ספר רציניים עורכים השתלמויות מקיפות למוריהם, ומכשירים אותם ללמד יהדות בצורה שתואמת את העולם הערכי והרעיוני ממנו תלמידיהם מגיעים. מותר לכם לדרוש מהנהלת בית הספר להשקיע מאמצים רבים יותר בהכשרת המורים לנושא, ואף להיות מעורבים בכך. תוכלו אפילו להגדיל ראש וליזום תהליך של לימוד ובירור ערכי משותף למורים ולהורים, סביב השאלה איזה מין יהדות נרצה ללמד בבתי הספר שלנו.

שלוש מצוות האישה. התבוננו בחומרי הלימוד, ואם משהו לא מוצא חן בעיניכם, זה הזמן לדבר עם המורה.
שלוש מצוות האישה. התבוננו בחומרי הלימוד, ואם משהו לא מוצא חן בעיניכם, זה הזמן לדבר עם המורה.

 

3. אילו ארגונים פועלים בבית הספר בו ילדיכם לומדים? בתי הספר הממלכתיים מוצפים בעמותות אורתודוכסיות, הממומנות ע”י המדינה, ומציעות שיעורים ופעילויות כמעט בחינם. מרבית העמותות הללו שולחות אל בתי הספר בנות שירות צעירות, שעולם הערכים שלהן ומערכי השיעור בהם הן מצוידות יכול להיות שונה מאוד משלכם.

לא אשכח את שיחת הטלפון שקיבלתי מאב זועם ממרכז תל אביב. הוא סיפר לי שבנו, שלמד בשיעור כי מספר גרגרי הרימון עומד תמיד על 613, כמניין תרי”ג מצוות, ישב כשעה וספר את גרגרי הרימון, אחד- אחד, וגילה כמובן שאין אמת בבשורה.

חיפוש קצר באינטרנט יראה לכם בדיוק מה החזון שעומד מאחורי העמותה הפועלת בבית הספר, ומה הן מטרותיה. קיימים בישראל היום לא מעט ארגונים שעוסקים ביהדות מתוך השקפת עולם פתוחה, רבת גוונים ופלורליסטית.

הארגונים האלו ישמחו לשלוח אל בית הספר שלכם מנחים ומנחות שעולם הערכים שלהם דומה לעולם הערכים שלכם, ומציאות חייהם לא שונה משלכם. רק צריך לעשות חיפוש קצר בגוגל וכמה שיחות טלפון.

4. מהי “השפה היהודית” של בית הספר? יהדות לא שייכת רק לשיעורים. השפה היהודית של ביה”ס מתבטאת גם בחגים, בטקסים ובמסיבות. איך מקבלים את השבת בגן? את מי מזמינים אצלכם לתקוע בשופר לקראת יום כיפור? באיזה בית כנסת מבקרים הילדים? האם הם נחשפים למגוון של בתי כנסת מכל גווני הקשת היהודית? את מי תזמין המורה או הגננת להדליק את החנוכיה ולברך על הנרות? את הסבא האורתודוכסי היחיד בכיתה, האבא עם קול הבס- או דווקא את אחת האימהות? (והרי אפילו בהלכה אין כל מניעה שאישה תברך על הנרות ותדליק חנוכיה!)

אתם יכולים לשנות ולהשפיע על הטקסים והחגים בביה”ס. צריך רק לעצור, לחשוב, ללמוד – ולייצר מציאות חדשה.

טקס בבית ספר יסודי. איזו ״שפה יהודית״ מדוברת בבית הספר, ומי מעצב אותה?
טקס בבית ספר יסודי. איזו ״שפה יהודית״ מדוברת בבית הספר, ומי מעצב אותה?

5. ואולי החשוב מכל- המאבק הזה הוא הזדמנות אדירה עבורנו. זאת ההזדמנות לקחת בחזרה את האחריות על הזהות היהודית שלנו, הפרקטיקות, הטקסים ואורחות החיים, ולעצב אותם מחדש, בצלמנו ובדמותנו. אין שום סיבה שנוותר על הדמות היהודית של המדינה הזאת, ונשאיר אותה לאורתודוכסיה. הגיע תורנו לכתוב את הפרק היהודי שלנו בתוך ארון הספרים.

הכותבת היא מורה בישיבה החילונית של בינ״ה בתל אביב ולשעבר מנהלת מחלקת החינוך.


אנו מציעים מגוון פעילויות חווייתיות המאושרות ע”י משרד החינוך לתכנית תרבות יהודית ישראלית בבתי הספר – יהדות ללא הדתה ובסבסוד מלא!

מופעים מוזיקליים אינטראקטיביים לחגים | סדנאות בין-דוריות מעשירות | פעילויות אינטימיות ומגבשות לכיתה | הרחבת הסמכה מקצועית למורים | ועוד…

לקריאה נוספת לחצו >>

או שלחו לנו את פרטיכם ונחזור אליכם.

 

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.