מכניסים בינה | ״ידיעות אמריקה״ על עבודת בינ״ה בתפוצות

בינ״ה – התנועה ליהדות חברתית, מנסה לגשר על הפער המדומה בין יהדות לחילוניות. פגשנו את נציגיה בטקס זיכרון ליצחק רבין בשיקאגו, ולמדנו מהם כיצד משלבים לימוד, קהילה ועשייה חברתית.

פורסם ב״ידיעות אמריקה״

מנהיגי הישיבה החילונית של בינ”ה ערכו טקס חשוב בטמפל שלום בשיקאגו לזכרו של יצחק רבין, בהשתתפות קבוצה מגוונת של צעירים, מבוגרים, חברי בתי כנסת שונים מכל הזרמים, ישראלים ואמריקאים. הטקס כלל לימוד תלמודי על גבולות המחלוקת, עם קישור בין פרשת השבוע לבין סיפורים תלמודיים ובין אירועים בישראל היום ובעבר. משימתו של רבין לבניית הארץ והבאת השלום גרמה לפולמוס. הדיון נסוב על האתגרים ועל הכח והפוטנציאל הקיימים במחלוקת.

בתום הטקס ישבתי לשיחה עם ערן ברוך, מנכ”ל בינ”ה, אליוט וייסרוב-גלסברג (יליד שיקאגו) מנהל התיקשורת הבינלאומית והילה שאולסקי, עובדת המחלקה הבינלאומית בבינ”ה. למדתי מהם רבות על מהות התנועה ליהדות חברתית.

לימוד תורה עם הילה, אליוט ועירן צילום: Edwards Buice
לימוד תורה עם הילה, אליוט ועירן צילום: Edwards Buice

“רבינו” החילוני, חיים נחמן ביאליק, שאל בפואמת “המתמיד” האם בית המדרש הוא בית היוצר לנשמת האומה? ומכאן נולד שמה של תנועת בינ”ה שהוקמה ב-1996 בעקבות הטראומה של רצח ראש הממשלה יצחק רבין, רצח שהיווה מבחינתם את שיאו של השסע בין דתיים לחילונים.

היוזמה להקמת ישיבה חילונית נולדה על ידי אנשי רוח וחינוך כמוקי צור, שי חולדאי (אחיו הבכור של ראש עיריית תל-אביב) ארי אלון ואחרים, מתוך רצון לחיבור החברה הישראלית החילונית למקורות התרבות היהודית, ללא קשר לחזרה בתשובה או אימוץ אורח חיים דתי. שלושת העקרונות המנחים את אירגון בינ”ה: לימוד תורה, עשייה חברתית וקהילה – נמצאים בכל תכנית במינון שונה תלוי בגיל ובתרגיל.

חשבון נפש

“רצח רבין גרם לעריכת חשבון נפש בקרב ציבור רחב בחברה הישראלית החילונית שהתרחקה מאוד מהמורשת היהודית”. אמר ערן ברוך, מנ”כל בינ”ה. “הרצח היה רצח יהודי. נהוג היה לומר שיגאל עמיר הוא עשב שוטה הגדל בפאתי השדה. למדתי שעשבים שוטים בדרך כלל גדלים לצד השיבר, במרכז. יגאל עמיר שירת בגולני, היה שליח בתפוצות, למד משפטים באוניברסיטת בר-אילן והשתייך למרכז הציונות הדתית”. לדעת ערן, רצח רבין היווה התנגשות ראשונה ודרמטית בין התפיסה הממלכתית של מדינה יהודית דמוקרטית לבין אלה המייצגים תפיסה בה ההלכה היא מעל לחוק.

חוזרים למקורות הציונות

Screenshot at אפר׳ 06 23-03-07“אנחנו החילונים הפקדנו את מורשת ישראל לדתיים – רצינו לגדל דור של אפיקורסים וקיבלנו דור של עמי ארצות”, אמר בזמנו יעקב חזן, ההוגה והסופר הציוני משנות ה-40. אבות האומה הציונים המשכילים בן –גוריון, כצנלסון וחבריהם הקימו מדינה לתפארת, התכוונו לגדל דור של אפיקורסים ופשוט הזניחו את מורשת ישראל. בינ”ה מציעה תיקון למשבר הציונות הבן-דורי העמוק ומרגישה בצורך להכניס נשמה לגוף המדינה.

“הציונות אינה מכה על חטא”, אמרה בת-שבע, ישראלית מקומית, “כשהחלטתי שאני מגדלת ילדים בשיקאגו, מאוד הצטערתי שילדי לא ילמדו את התנ”ך, ביאליק וטשרניחובסקי. אינני שומרת שבת או כשרות, אבל התנ”ך והתרבות היהודית קרובים לליבי. החרדים כל כך השניאו את הדת על החילונים ולפיכך כל העניין היהודי נתפס כמאוס ובעייתי”.

לימוד ומעשה כרוכים יחדיו

בינ”ה מציעה דרכי התבטאות ופעולה חיוביים, מעין פיוס בין תכנים יהודים המשולבים בתרומה חברתית לבין אנשים המגדירים את עצמם כחילונים. ההצהרה הנגטיבית של ישראלים, “אני חילוני מכיוון שאני לא חרדי”, תוחלף ב-“אני יהודי חילוני לומד, חוגג עם הקהילה ומתנדב עם ילדים במצוקה, זו העשייה היהודית שלי”.

שיינה, חניכת התוכנית הבינלאומית של בינ״ה, מלמדת את ילדי רהט אנגלית.
שיינה, חניכת התוכנית הבינלאומית של בינ״ה, מלמדת את ילדי רהט אנגלית.

למגר את החשיבה הדיכוטומית

“אני רואה חשיבות רבה בהפנמת ערכי היהדות בחיי הציבור החילוני”. אמר אליוט וייסרוב- גלסברג, “היהדות אינה שייכת רק לחובשי הכיפה, אלה שנכסו את מקורות היהדות לעצמם. המטרה שלנו ליצור שיח ישראלי ציוני יהודי. כל אחד יכול למצא עניין באחד משבעים פני התורה, אנחנו מנסים למגר את הדיכוטומיה שנוצרה בין חילוניות לבין דתיות. החזון הוא חברה שבה השפה, התרבות הערכים ודרך החיים ניזונים מהמפגש בין תורת ישראל לעם ישראל”.

מזה שני עשורים, בינ”ה מציעה מודל המגשר על הפערים העצומים שנוצרו בין דתיים לחילונים. הישיבה החילונית היא בעצם מקום לימוד או ‘בית מדרש יהודי’ המכיר במדינה ובחוקיה הלגיטימים, ויוצרת מפגש עיוני/תרבותי עמוק עם ארון הספרים היהודי העתיק והעכשיו. לימוד תלמוד, משנה, גמרא, חסידות, קבלה ותפילה נערך במקביל עם לימוד ספרות עברית של סופרים ישראלים כעמוס עוז, דוד גרוסמן ואחרים. הציבור הישראלי אינו נחשף לסידור, לש”ס ולמשנה בחינוך הממלכתי בו מתקיים לימוד מינימלי נטול נשמה של מקרא והסטוריה יהודית, לומדים לבגרות ויוצאים ידי חובה.

מחלקת החינוך של בינ״ה מציעה בין היתר תוכנית מפגשים בין בתי ספר יהודים וערבים.

האירגון צמח והתרחב מבית מדרש למבוגרים הפועל בסמינר אפעל בו מלמדים תורה אישים כמו: דב אלבוים, יוכי ברנדס, חיים באר, הרב בני לאו ועוד. האירגון הדוגל ביהדות חברתית וחילונית מפעיל מגוון תכניות בכל רחבי הארץ והעולם: מחלקת החינוך מקיימת סדנאות וסמינרים בלימודי יהדות ועוסקת בשאלות זהות ודילמות ערכיות לתלמידי בתי ספר ממלכתיים והוריהם, תלמידי חטיבות הביניים, בתי ספר תיכון, חיילי צה”ל, סטודנטים מישראל והתפוצות. הדגש על צעירים ובניית תכן חיובי למשמעות יהדות חילונית עבורם.

אנחנו רק מעלים את השאלות

בבתי הספר לימוד החגים נעשה מתוך טקסטים יהודיים בהקשר דתי הלכתי. מצוות החג נלמדות וניתנת לתלמידים האפשרות לחשוב איך ירצו לקיים חגים אלו בחייהם. נושא היהדות הופך להיות חיובי ופעיל, לא מתוך כפייה אלא מתוך הבנה, בחירה אישית וידע, כי ידע זה כח. “אנחנו מעלים את השאלות ומזמינים את כל המשתתפים לענות על התשובות”, אמר אליוט וייסרוב-גלסברג.

בצה”ל בינ”ה מארגנת סדנאות תלמוד ושבתות חינוכיות ליחידות וקצינים בכירים בצה”ל, המגיעים מרקע שונה חילונים, מסורתיים, ודתיים. במחלקה הבינלאומית מפעילה בינ”ה תכניות שונות לצעירים בתפוצות. תכנית הדגל “תיקון עולם” מיועדת לסטודנטים שסיימו קולג’. תכנית נוספת מיועדת לילדי ישראלים הגדלים בארה”ב, הם מגיעים ארצה לתקופה מסויימת, גרים בדרום תל-אביב, לומדים ומתנדבים בקהילה.

סדר פסח לימודי לחיילי צה״ל בישיבה החילונית של בינ״ה.
סדר פסח לימודי לחיילי צה״ל בישיבה החילונית של בינ״ה.

בנוסף לתכניות רבות נוספות מפעילה בינ”ה 200 מתנדבים בדרום תל-אביב ויפו הנלחמים למען הסובלנות נגד הגזענות מתפיסה קוסמופוליטית. “אנחנו קול חזק מאוד”, אומר עירן, “אנחנו מקיימים את זה בשם ולמען היהדות”. עד עתה בינ”ה הקימה שלוש ישיבות חילוניות בדרום תל-אביב, ירושלים, ובאר שבע. בתכנון תוקם ישיבה חילונית בהודו ל-47,000 המטיילים הישראלים כשהדגש קבוצת הגיל 18-30, עם בניית תכן חיובי למשמעות יהדות חילונית עבורם.

למדו עוד על תכניות בארץ למשתתפים מכל העולם >>