מהפכה ומחאה בבית המדרש | מערך שיעור

מהפכה בבית המדרש

סיפור העימות בין ר’ יהושע לרבן גמליאל דיבנה

משך המערך: שעה וחצי


בסיפור העימות בין ר’ יהושע לרבן גמליאל דיבנה במסכת ברכות יש את כל האלמנטים של סיפור מחאה קלאסי: אי צדק משווע הנמשך זמן רב, התקוממות עממית נגד מנהיג המובילה להדחתו, ובירור אמיתי של המנהיג אחר הנסיבות למפלתו, המוביל להתפכחות, חרטה ובקשת סליחה.

במערך השיעור שלפניכם נברר את מקורות המהפכה בבית המדרש, נבחן את העימות בין שני החכמים, נלמד לקרוא טקסט מהתלמוד הבבלי ונשאל שאלות על מקומה של מחאה ומהפכה בחיינו.

 

מטרות המשבצת:

א.היכרות עם טקסט מן התלמוד הבבלי

ב. היכרות עם סיפור מחאה מן המקורות


א. פתיחה- מדוע אני מוחה (10 דקות):

המנחה יבקש מכל אחד משהמשתתפים לספר על מחאה שלקחו בה חלק, פעם שיצאו והתנגדו בגלוי למשהו שחשבו שהוא לא בסדר. סיפור בו הם  הרגישו שהתייחסו אליהם לא כראוי והחליטו לעשות משהו. מקרה בו נתקלו באי צדק גלוי, באופן פעולה שגוי, שלא הסכימו איתו ועורר בהם התנגדות- ובחרו לפעול. זה יכול להיות בבית- מול ההורים או האחים, בכיתה או בבית הספר- מול המורה, מורים אחרים, המנהל, או תלמידים אחרים, בעיר שלהם- או במדינה. הסיפור יכול להתבסס גם על מקרה בו חוו או ראו אי- צדק גלוי- ובחרו שלא לפעול. מי שאין לו בכלל סיפור מחאה יכול לספר על סיפור מחאה של מישהו אחר- לו היה עד באופן אישי.

המנחה יאסוף את התשובות ויסכם: ראינו עכשיו מתי אנחנו מגיעים למצבים היכולים להניע אותנו לפעולה היוצאת נגד המצב הקיים ומבקשת לשנות אותו. (ומעניין לבדוק אם רק ארועים שנוגעים בנו באופן אישי יכולים להניע אותנו לפעולה, והאם אנו צריכים להגיע למצב קיצוני מאוד של כעס, השפלה או עלבון, בכדי שנוכל לצאת אליה).

במשבצת הקרובה נלמד סיפור מתוך התלמוד הבבלי המספר כיצד התמודדו בבית המדרש עם השפלה מתמשכת, כעס ועלבון- וכיצד מחו נגדה החכמים.

ב. לימוד במליאה (30 דק)

…..


רוצה לקרוא את המערך המלא?

מלא/י את פרטיך והמערך יופיע מיד להורדה:

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.


למערכי שיעור נוספים לחצו כאן

למערכים נוספים בנושא ״צדק חברתי ביהדות״ לחצו כאן