פרק 1: ילדים עשויים חומר חלומות
גם בתקופת התלמוד ילדים לא רצו ללכת לבית הספר. הסיפור שלנו נשלח ילד לבית הספר על ידי ההורים שלו אבל מחליט לברוח ולחזור הביתה. מה יעשו ההורים? איך יגיב האבא? ואיך סופו של הסיפור קשור לכל אחד מאיתנו? זו סיפורו של רב יוסף והאומץ שלו להפוך לאיש עצמאי.
פרק 2: האשה שצעדה ברגלים יחפות
לפני אלפיים שנה חיה בירושלים אישה עשירה, כל כך עשירה שמעולם לא דרכה כף רגלה על אבני העיר החשופות. עד שהתחולל שינוי בעיר, עד שהגיעו ימי החורבן ואז, היא יצאה לצעוד בעיר ברגליים יחפות, מה יקרה לה? ואיך הסיפור שלה משפיע על הסיפור שלנו? זהו סיפורה של מרתא בת בייתוס.
פרק 3: כישוף בשבי הבבלי:
שתי מכשפות נקלעות לשבי הבבלי יחד עם רב ואיש פלאי שדובר את שפת הציפורים. מה יקרה להם בשבי? מי מהם יצליח לחזור הביתה? ומי יישאר מאחור? זהו סיפורם המרתק של שתי בנותיהם של רב נחמן וילתא. סיפור על שתי אחיות שכבר לפני יותר מאלף שנים העזו לנפץ את התבניות החברתיות.
פרק 4: שוברים את הכלים ולא משחקים
עוד לפני שפרויד ואריקסון כתבו והגו על נפש האדם, היתה אמא תלמודית אחת שהגדירה מהם שלושת השלבים שצריך לעבור כדי להצליח לגדל ילדים. האם השלבים האלה נכונים לגידול ילדים גם היום? ומה הקשר בין גידול ילדים לשבירת כלים? זהו סיפורם של אביי ושל אמו המינקת.
פרק 5: האדם שמעכב את אלוהים
ברגע הדרמטי של מתן תורה בהר סיני עולה משה ישירות אל אלוהים ונשאר שם במשך ארבעים יום. ארבעים יום שבהם העם מחכה למשה ובסוף גם מאבד סבלנות. האגדה התלמודית מכניסה אותנו פנימה אל תוך הערפל ומספרת לנו בדיוק מה קרה שם ולמה בעצם זה לקח כל כך הרבה זמן. אז מי האיש שבגללו אלוהים מתעכב? ולמה בכלל הוא מחכה? זהו סיפורם של משה ורבי עקיבא.
פרק 6: האיש ששיחד בדגים
רב ושליח ציבור עומדים זה מול זה בתפילה. אחד מבקש עזרה מהשמים ונכשל. והשני מצליח במילותיו לגרום לאלוהים להיענות לצרכיו. מהו כוח העל המיוחד של שליח הציבור ומה עוזר לו להשפיע על המציאות? זהו סיפורו של המורה שמצליח לשנות את העולם.
פרק 7: מעשה בארבעה שנכנסו לפרדס
ארבעה אנשים נכנסים יחד לאותו פרדס, אבל כל אחד מהם יוצא ממנו אחרת. יחד הם מעיזים לחצות קו גבול שהיה לכאורה בלתי אפשרי. מה קורה לנו כשאנחנו נכנסים למקומות נסתרים? מה הטעם המיוחד שנמצא במעשה האסור? ואיך המעשים האלה משפיעים על חיינו? זהו סיפורם של בן זומא, בן עזאי, רבי עקיבא ואלישע בן אבויה.
פרק 8: אלף זיווגים בלילה אחד
מטרונה עשירה מחליטה להפוך לאלוהים ולשנות את חייהם של כל העבדים והשפחות שלה. וככה היא מגלה לנו מה הסוד הגדול של חיים זוגיים טובים. אז מה הקשר בין זוגיות לקריעת ים סוף? ואיך כדאי לנו לכונן זוגיות מאושרת? זהו סיפורם של רבי יוסי והמטרונה.
פרק 9: נפרדים על גדות הנהר
פרידות מלוות אותנו מרגע הולדתנו, מהרגע שבו נפרדנו מהרחם ויצאנו לאוויר העולם. אבל, איך נכון להתנהג ברגעי פרידה? ומה כדאי לעשות בהם? שני תלמידי חכמים עומדים על גדות הנהר, רגע לפני פרידה והם עוצרים כדי לחשוב איך בכלל צריך להיפרד. בפרק הזה נלמד מהם על הכוח הטמון ברגעים הגדולים של הסוף.
פרק 10: תינוקות על אם הדרך
רבי יהושוע ידוע באהבתו לקרבות מילוליים. אם יש דיון פילוסופי מיד הוא מגיע לשם כדי לשכנע בצדקתו. אבל כשהוא יוצא מבית המדרש וצועד בדרך הוא פוגש אישה תינוק ותינוקת ושלושתם מצליחים לנצח אותו וללמד אותו משהו חדש על החיים. מה ילמד רבי יהושוע? ומה החוכמה הגדולה הטמונה בנקודת המבט הילדית? זהו סיפורם של תינוק ותינוקת.
פרק 11: האיש שראה יותר מידי
כשאשתו של מר עוקבא מגיעה לאסוף אותו מבית המדרש הביתה היא מוצאת את עצמה מתחבאת בתוך תנור ומנסה להגן על רגליו של בעלה. איך הם הגיעו אל תוך התנור? ומה הסיפור מלמד אותנו על עשייה חברתית ועזרה לנזקקים? זהו סיפורם של מר עוקבא, אשתו והשכן העני שלהם.
פרק 12: פרק מיוחד לחגי תשרי
הפעם, ניר ברוידא מארח את עינב קורן – מנהלת תוכן חינוכי ובתי בינ”ה, בשיחה ודיון מעניין על מסכת ראש השנה. מדוע דווקא ראש השנה חל ב-א’ לחודש, בעוד רוב החגים חלים במחציתו (ט”ו) ? איך קובעים שאלול הסתיים והחל תשרי ? ומה פרוש המונח בין כסה לעשור ?
להאזנה אנא לחצו על התמונה