בראשית ברא אלוהים - פרשת שמות || ניר ברוידא
בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

בראשית ברא אלוהים – פרשת שמות || ניר ברוידא

בראשית ברא אלוהים – פרשת שמות

ניר ברוידא

השבת נקרא בפרשת שמות בתפילה עמוקה שזאת תהיה השבת האחרונה של 33 חטופים בשבי הנורא שבעזה ובתקווה שעד שנסיים את ספר שמות כל שמות בני ובנות ישראל השבויים בעזה כבר ישובו לבתיהם .

“בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ”, כך נפתח ספר בראשית. כאן  מוצגת בפנינו תמונה קוסמית רחבה של בריאה אלוהית. פסוק זה, בפשטותו המדוייקת, מתאר את הבריאה כמעשה אלוהי מוחלט, ללא הקדמות וללא הסברים. זוהי הצהרה נחרצת על מקור העולם כולו – מעשה ידיו של הבורא.

לעומת זאת, כאשר אנו מגיעים לספר שמות, הטון משתנה באופן דרמטי. “ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה” – כאן הדגש עובר מהקוסמי והאלוהי אל האנושי והאישי. כל שם נושא עמו סיפור, כל אדם הוא עולם ומלואו. כפי שכתבה המשוררת זלדה, “לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואמו” – השם הוא נקודת המפגש המופלאה בין השמיימי לארצי, בין האלוהי לאנושי.

בימינו, הקריאה: “אילו שמות” מקבלת משמעות נוספת ועצובה.  בשנה האחרונה, מדי יום אנו נתקלים ברשימות שמות כואבות – שמות של נספים, של נעדרים, של חטופים. כל שם כזה אינו רק אות על נייר, אלא עולם שלם של חלומות, תקוות, אהבות וזכרונות. כל שם נושא עמו את מה שזלדה תיארה כ”מה שנתנו לו קומתו ואופן חיוכו” – את כל מה שהפך כל אדם לייחודי ומיוחד בדרכו שלו.

אסור לנו להתרגל ואסור לנו לנרמל – לכל איש יש שם, יש סיפור , עלינו לזכור יום יום את “כל הפנים והשמות כולם”

המעבר מספר בראשית לספר שמות מלמד אותנו שיעור עמוק על אחריות אנושית. בעוד בראשית מתאר את הבריאה האלוהית הטהורה, ספר שמות מציג את האדם כשותף פעיל בעיצוב ההיסטוריה. העם היהודי אינו רק נברא, אלא גם בורא את גורלו. השם אינו רק מתנה מאלוהים ומההורים, אלא גם תוצר של מעשי האדם, של “חטאיו וכמיהתו”, כדברי זלדה.

האחריות שלנו, כחברה וכבני אדם, היא לא רק לזכור את השמות, אלא גם לפעול למען החיים. עלינו לשמר את הזיכרון של אלה שאינם עמנו, ובו בזמן לעשות כל שביכולתנו להציל ולשמור על החיים. כל שם הוא יותר מסתם מילה – הוא סיפור חיים שלם, חלק בלתי נפרד ממארג החיים המשותף שלנו.

השבוע כאשר עסקת השבת החטופים הולכת ומתקרבת ומעוררת בנו תקווה אינסופית ודאגה עמוקה  אי אפשר לקרוא את פרשת שמות ולא לחשוב איך רשימת החטופים שעדיין מוחזקים בעזה מהדהדת את רשימת בני ישראל שירדו מצרימה. כל שם ברשימה הזו הוא עולם ומלואו, משפחה שלמה המייחלת לשובו של יקירה.

תפילתנו היא שלצד הקריאה בתורה על שמות בני ישראל שירדו מצרימה, נזכה לראות את שובם של כל החטופים לביתם. שהמנהיגות תפעל באומץ ובתבונה להשיב כל שם ושם למשפחתו, ושנזכה לראות את היום בו נקרא שמות של שמחה ותקווה, ולא של אובדן וכאב.

השבת הזאת,  אני קורא לכל מי שקורא בפרשת שמות לקרוא לצד “אילו שמות בני ישראל” את שמות כל החטופים והחטופות שעדיין שבויים בעזה

ואלה בני ובנות ישראל השבויים בעזה וכולנו תקווה שישובו סוף סוף הביתה בקרוב :

בתפילה לבשורות טובות!

שבת שלום!

כתב: ניר ברוידא, מנכ”ל בינ”ה

 

מאמרים נוספים: