חלק מהמסע בחברה הישראלית של מכינת מסבחה החליטו המכיניסטים לתעד את מסעם בעזרת סדרת ראיונות על המצב והפילוג בחברה הישראלית. לכל המרואיינים הוצג שאלון זהה הכולל מידע על הקהילות בהן הם חיים, סטריאוטיפים, יהדות, ישראליות ומחשבות על הפילוג ההולך וגדל במדינה.
אליוט, ספר קצת על עצמך..
אני אליוט בן 40 ברוך השם, גר ביפו, מורה בבינ”ה, אוהב אדם, אוהב טבע ואוהב תרבות.
אני משתדל לתרום את חלקי ולהפוך את העולם לקצת יותר טוב.
אני משתדל כמה שאני יכול להיות אדם טוב וחבר טוב.
הגרתי לארץ לפני 12 שנים באמצעות תוכנית של בינ”ה ומאזנשארתי בארץ ובבינ”ה.
פעם הייתי מאוד מעורב במאבק של קהילת מבקשי המקלט וגם בפעילות לזכויות הקהילה הגאה, כיום אני עדיין מעורב אבל בדרך אחרת.
אני חבר בשלושה בתי כנסת בתל אביב יפו – שני בתי כנסת קונסרבטיבים ואחד רפורמי. אני עובד בישיבה החילונית בינ”ה ובנוסף פרט חשוב: אני מכור לגלידה.
למה אתה גר דווקא בקהילת תל אביב?
קודם כל אני גר בקהילת תל אביב יפו, בעיר יפו.
הגעתי לפה לפני 12 שנים לשנה של התנדבות והתאהבתי, אני מאוד אוהב את המגוון האנושי התרבותי והקולינרי בקהילה הזו.
מה אנשים לא באמת יודעים על הקהילה הזאת?
אני חושב שאנשים לא מבינים את המגוון שיש פה, אני גר בשכונה עם יהודים וערבים מוסלמים ונוצרים, יהודים דתיים וחילוניים, יהודים אתיופים ואשכנזים. הרבה אנשים לא יודעים שהגיוון הזה מתקיים בכלל בתל אביב יפו.
מה לדעתך מייחד את הקהילה?
קצת קשה להחליט מה מייחד את הקהילה כי יש כאן כל כך הרבה גיוון, אבל הייחוד של הקהילה הוא בעיקר העובדה שיש אווירה של פלורליזם, של קבלה, של חייה ותן לחיות.
המגוון הזה הוא המאפיין העיקרי כאן. לא נוכל לשרוד וליהנות מהחיים אם לא נקבל אותו, ואחרי שנקבל אותו נוכל אולי אפילו ליהנות ממנו.
איזה סטריאוטיפ אתה חושב ששמים עליך ועל הקהילה שאתה מייצג?
אני חושב שהסטיגמה הקלאסית של תל אביב זה אשכנזים לבנים חילונים שמאלנים יפי-נפש, ואולי אני כן כזה: אשכנזי שמאלני אבל אני לא חילוני. אני חילו-דתי: אני הולך לבתי כנסת, יש לי הרבה חברים דתיים פה, יש לי חברים לא אשכנזים פה ואני בעצמי לא נולדתי וגדלתי פה אז אני לא צבר.
מה זה להיות יהודי בעיניך היום?
קודם כל אני לא חושב שיש דרך אחת להיות יהודי, אני חושב שיש אינספור דרכים להיות יהודי.
אבל עבורי באופן אישי חונכתי בהבנה שלהיות יהודי זה “ואהבת את הגר כי גר היית בארץ מצריים”, כלומר תמיד לשאוף לבנות עולם יותר טוב ודווקא להזדהות עם ולהאבק למען המוחלש – גם אם אנחנו במקום של חולשה וגם אם אנחנו במקום של כח.
מה זה ישראלי בעיניך ?
בעיני אין דרך אחת להיות ישראלי, במובן המילולי מדרשי: ישראלי זה כל מי שנאבק עם אלוהים אז להיות ישראלי זה להיות במאבק עם אלוהים, עם הדת, עם האמונה גם אם אתה מאמין וגם אם אתה לא מאמין.
אבל במובן היותר רחב – כל מי שחי פה ורואה את המקום הזה כבית ומגדיר את עצמו כישראלי הוא ישראלי.
איך אתה מבלה את השבת שלך?
תלוי, לפעמים אני הולך לבית כנסת במיוחד לקבלת שבת ולפעמים לא. בדרך כלל יש קצת זמן עם חברים, אולי בארוחה, אולי בים, אולי בבית כנסת.יש לי גם אולי קצת זמן לעצמי. אני שומר על חלק גדול מן המצוות של שבת, גם מצוות עשה וגם מצוות אל תעשה, אבל מתוך בחירה אישית, מתוך תחושה שזה מוסיף ערך לחיים שלי, מתוך אמונה אישית פנימית במושג של “יום מנוחה” ומתוך אמונה אישית וחברתית. אבל לא מתוך יראה מסמכות אלוהית חיצונית שאכפת לה אם אני משתמש בחשמל או לא בשבת.
מה אתה חושב על הפילוג שהולך וגדל כרגע במדינה?
אני חושב שהפילוג זו בעיה גדולה, אבל לא בהכרח איך שכולם רואים אותו. אני מאוד מודאג באופן כללי מפילוגים בין בני אדם, אני מאוד מודאג מהפילוג בין יהודים ולא יהודים, ישראלים ופלסטינים.
ואני גם מודאג מהמוחלשות הזהותית של הרבה מ”השבטים” במקום הזה, מה שגורם להרבה אנשים לראות את הזהות של “שבט” אחר כאיום על הזהות של עצמם.
אז בתור איש חינוך אני רואה חלק גדול מהתפקיד שלי להעצים אנשים או בעיקר צעירים לקחת בעלות על הזהות של עצמם ולהרגיש מספיק פתוחים ושלמים עם הזהות של עצמם שלא ירגישו מאוימים מזהויות אחרות.
למה אתה משתתף בפרויקט מסבח״ה?
אני מת על פרויקט מסבח”ה. אני חושב שכל כך חשוב להכיר את החברה בה אנחנו חיים כמה שאפשר.
ויש משמעות בלעשות זאת עם קהילה שיש לה גם ערכים משלה כמו פלורליזם שיוויון והרצון ללמוד גם מהשונה.
מי הדמות שהכי השפיעה עליך?
משה רבנו
מה החלום שלך?
להיות מורה או להיות זמר
לסיום איפה היית גר אם לא בתל אביב?
סיציליה