כחלק מהמסע בחברה הישראלית של מכינת מסבח”ה החליטו המכיניסטים לתעד חלק מהמסע שלהם בעזרת סדרת ראיונות על המצב והפילוג בחברה הישראלית ולכל המרואיינים שאלון זהה הכולל – מידע על הקהילות, סטריאוטיפים, יהדות, ישראליות וגם על הפילוג ההולך וגדל במדינה.
מה שמך? ספר קצת על עצמך..
קוראים לי קשקוש וויסאם אני בן 39 נשוי +3 מכפר נחף בצפון הארץ ערבי ישראלי.
למה אתה גר דווקא בקהילת נחף?
יש דברים שאנחנו לא בוחרים אותם אני נולדתי כאן אבא שלי נולד כאן אז אתה יודע, אין לנו מקום אחר ללכת אליו, ובעיקרון זה מקום טוב אנשים נחמדים אנחנו כבר כולנו מכירים אחד את השני.
מה אנשים לא באמת יודעים על הקהילה הזאת?
תלוי את מי אתה שואל. לצערי, במיוחד בתקופה המאתגרת והמטורפת האחרונה, אנחנו נלחמים מול סטיגמות ודעות קדומות המכלילות את כל הערבים או את כל היהודים שהם ״אנשים לא טובים״, דבר אשר פוגע ביחס הפנימי ובכלל האוכלוסייה. אנשים רבים לא מודעים לעובדה שהכפר שלנו מוגדר במצב סוציואקונומי מהנמוכים בישראל – מקום אחד לפני האחרון בכל המדינה. אנשים חיים פה, חלקם מלומדים עם תארים ועובדים במסגרות החינוך, הבריאות וכלל המסגרות הציבוריות האפשריות. אולם, הרוב המוחלט הוא של אנשים פשוטים. אנחנו אוכלוסיה מוסלמית ובכל הכפר יש כיום בסביבות החמש עשרה אלף תושבים. יחסית, מדובר בכפר לא קטן ואם באמת רוצים להכיר צריך להגיע ולהכיר את האנשים. חניכים ממכינת מסבח״ה ביקרו בכפר ב4 השנים האחרונות ולא היו כל תלונות על הקהילה, נהפוכו, כל הזמן היינו מקבלים את הפידבקים הכי טובים מכל הקהילות.
מה לדעתך מייחד את הקהילה?
אין משהו שמייחד את הקהילה. גם אנחנו חיים במחלוקות כל הזמן, לא שאנחנו מיישרים קו על כל הדברים. לדוגמה, אם יש בחירות מקומיות אז יש 5-6 מועמדים. אנחנו לא מסכימים בכל דבר. כולם מכירים פה אחד את השני, לכולם יש קשרים שבאים מנישואים. יש הרבה שמתחתנים עם משפחות בתוך הכפר. אנחנו חיים כמו בקיבוץ – אלא שהקהילה אצלנו קצת יותר גדולה.
איזה סטריאוטיפ אתה חושב ששמים עליך ועל הקהילה שאתה מייצג?
באופן כללי, יהודים וערבים חיים כאן, באזור שלי בשקט וברוגע. בתקופה הזאת ישנם גורמים קיצוניים משני הצדדים שמנסים להבעיר את השטח לעשות כל מיני דברים שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם. אני מנסה לארגן כנס תחת הכותרת “כולנו כאן בכדי להשאר” ולא כל כך הצלחתי להבין למי זה יכול להפריע ובכל זאת ביטלו אותו.
בגדול, אין סטיגמות לגבי הכפר שלי ספציפית, לא שנתקלתי בדברים כאלו לפני.
מה זה להיות יהודי בעיניך היום?
איך אני יכול להגדיר מה זה להיות יהודי? בוא אני אתן לך תשובה בצורה אחרת. אני גדלתי על משפט אחד שמהדהד לי כל הזמן באוזן, אתה יכול להיות מה שאתה רוצה ערבי, יהודי, מוסלמי, דרוזי אבל הכי חשוב זה להיות בן אדם, זה א׳ כל של כל דבר שאנחנו חושבים עליו. בוא נהיה בני אדם קודם כל ואחר כך תהיה מה שאתה רוצה.
מה זה ישראלי בעיניך?
ישראלי זה בן אדם שגר בישראל, שהולך לפי החוקים שנמצאים במדינה, עושה את החובות החלות עליו ומקבל את הזכויות שלו.
איך אתה מבלה את השבת שלך?
בימי שישי-שבת אני נמצא בעיקר בבית וכמעט שאיני יוצא למקום כלשהו. אני שומר שבת(בצחוק – ר״ש), אני בעיקר נח ומבלה עם המשפחה והילדים.
מה אתה חושב על הפילוג שהולך וגדל כרגע במדינה?
מטורף והזוי. זה פשוט לא צריך להיות. אנחנו לא צריכים להגיע למקומות קיצוניים כאלה. אפשר אחרת, תאמין לי שאפשר אחרת וצריך אחרת. יש מקום לכולם כאן. אנחנו יכולים לחיות בכיף, להיות חברים בעבודה ובבית ספר, אנחנו יכולים לנהל אחלה מדינה ושכולם ירגישו פה שייכות.
למה אתה משתתף בפרויקט מסבח״ה?
אנחנו כבר בשיתוף עם מסבח״ה זו השנה החמישית. זה התחיל מאיזושהי פגישה דרך חבר אשר אמר שמסבח”ה חיפשו להיות בכפר ערבי. אני ישר אמרתי ״כן!״, בלי לחשוב אפילו, הרעיון של שותפות ערבית – יהודית מדבר אליי מאז שהייתי ילד. אני יודע שאין לנו אפשרות אחרת – “אנחנו כאן כדי להישאר” זו הסיסמא שלי ואני הולך איתה לכל מקום ורואים את הפרויקט מצליח, אנחנו מצליחים לשבת, לדבר ולהבין אחד את השני.
מי הדמות שהכי השפיעה עליך?
אילן גילאון ז”ל, חבר הכנסת לשעבר ממר”צ. אני התחנכתי על ברכיו, על הערכים שלו, מאז שהייתי ילד הייתי פוגש אותו בכל מיני מקומות. המוות שלו, אגב, השפיע עליי מאוד. זה היה כמו לאבד בן משפחה, בן אדם שכל הזמן היה נלחם בשביל החלשים, האנשים החולים, היה קול של כל אלו שאין להם קול שלא היה להם מישהו שידבר בשמם. לצערי, להבדיל מהפוליטיקאים שאנחנו רואים עכשיו, שכל אחד מחפש את האינטרסים ואת הטובות שהוא יכול לעשות לחברים שלו, זה לא היה קורה בתקופתו.
מה החלום שלך?
לגדל את הילדים שלי כאן במדינת ישראל בשקט ובשלווה ובאהבת האחר, בשלום, שלא נחיה בפחד יותר.
לסיום, איפה היית גר אם לא בנחף?
בנחף.