בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

מי יודע מה מתרחש בבתי הספר? | כשניטשה פגש את נפתלי בנט

אנשי ׳הפורום החילוני׳ שיצאו לאחרונה בקמפיין נגד לימודי היהדות במערכת החינוךהממלכתי שופכים את התינוק ביחד עם המים. הטענה ידועה: הילדים שלכם לומדים דת, עיצרו את ההדתה במערכת החינוך, חיזרו ללמד ספרות, היסטוריה, אזרחות ופילוסופיה כללית. אחרת, הילדים שלכם ייכנסו לבית הספר תלמידים חילוניים מבית נאור ומשכיל ויצאו משם דתיים יותר, לאומניים יותר ואתנוצנטריים הרבה יותר.

הדרישה הזו יוצאת מנקודת הנחה שלא נעשה בכיתה שום שיח ערכי, פילוסופי, מעמיק וביקורתי, ומזלזלת הן במורים והן בתלמידים, כיוון שהמציאות היא אחרת לגמרי: בכיתות הלימוד נערכים דיונים מעמיקים שמעמתים את התלמידים עם שאלות היסוד של אמונה, מוסר, דת וזהות. שאלות שאינן מכוונות את התלמיד לבחירה באורח חיים דתי, ובוודאי שאינן מצטמצמות לכדי לימודי פולקלור או ״יידישקייט״ יהודי.

מי שמחזיק בטענה שכזו, אינו יודע שתוכניות הלימוד במחשבת ישראל ובתרבות ישראל הן תוכניות מגוונות, פלורליסטיות וביקורתיות.תוכניות הלימוד נכתבות ונערכות על ידי מורים ומורות ממגוון הקשת הדתית והחילונית, רבים מהם בוגרי בתי מדרש פלורליסטיים וליברליים דוגמת בינ״ה, המדרשה באורנים ומדרשת הרטמן.

יתרה מכך, לרבים מהמורים למחשבת ישראל בבתי הספר הממלכתיים ניתנת חירות מלאהלבחור איזו תוכנית לימוד הם מעוניינים ללמד, או אפילו ליצור תוכנית לימוד משלהם ולשלוח לאישור הפיקוח המקצועי – שמעודד כתיבת תוכניות חדשות בהתאם לרוחו של המורה.

גם התוכנית החדשה ב״תרבות ישראל ומורשתו״ לכיתות היסודי וחטיבת הביניים, שמשלבת מימד חווייתי ותרבותי, נותנת פתח עצום לבית הספר לבחור כיצד ייראו הפעילויות החוויתיות– ולוודא שהן אינן מנוגדות לרוח בית הספר ולרוח הקהילה בו הוא שוכן. במילים אחרות, בית ספר שלא יירצה להביא את חב״ד לכיתות – לא יביא. הכל תלוי במעורבות ההורים ובבחירת המורים והמורות.

גם אני שותף לחששם של אנשי הפורום החילוני מהדתה במערכת החינוך, ובמיוחד לחשש שהתלמידים שלנו יוצאים מבית הספר לאומניים, גזעניים ומרוכזים בעצמם ובעמם הרבה יותר מדי. בתוך עמי אני חי ורואה מהי המגמה, ורואה גם כיצד רבנים משתמשים במסורת היהודית על מנת לתרץ תפישות להט״בופוביות, מיזוגניות וגזעניות.

אבל החשש הזה לא טמון במה שלומדים. הרי לימודי יהדות היו תמיד ותמיד יהיו במערכת החינוך, ובצדק.הקמת ״זרם חילוני״ בחינוך רק תשמר ותנציח את הפער האדיר שיש בין מרבית התלמידים החילוניים ובין הטקסטים היהודיים, ותגדל עבורנו דור של עמי ארצות ממש, כמאמר המפורסם. הריחוק של התלמידים החילוניים מהטקסט היהודי לא ייצור חברה מוסרית יותר, ביקורתית יותר או חילונית יותר. הוא ייצור דור שאינו יודע את מורשתו התרבותית ולכן מתנכר אליה. הוא ייצור פער הרבה יותר עמוק בין דתיים וחילוניים במדינה הזו, מדינה יהודית המורכבת מזרמים רבים ומגוונים.

הדרישה לזרם חינוך חילוני מבקשת להקים פה דור שלא יילמד מה עומד מאחורי התפישה הדתית והאמונית, יהיה הרבה פחות כשיר לפתח תפישה ביקורתית כנגד עמדות אלה ולהנהיג בעצמו אורח חיים של ״עגלה מלאה״ חילונית.

סימון המטרה על גב לימודי היהדות ימוטט אותנו הציבור החילוני, ויותיר אותנו עם עגלה ריקה, ללא כל אחיזה והשפעה בגיבוש זהות חברתית רחבה, ומאחדת. הדיון הזה לא מסתיים במערכת החינוך, הוא ממשיך אח"כ לשירות הצבאי, לאוניברסיטאות ובמסגרות רבות אחרות.

מורים מנהלים והורים התעוררו – המטרה האמיתית היא לא לימודי היהדות אלא מי מלמד אותם. אתם אלו הקובעים מי ייכנס בשער בית הספר ולתוך כיתות הילדים, ואל תתנו לאף קול קיצוני לערבב אתכם.


ירין רבן הוא מורה למחשבת ישראל בתיכון במרכז הארץ ומורה בבינ״ה – התנועה ליהדות חברתית.

מאמרים נוספים: