מקרב לב - פרשת צו || כוכי כהן
בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

מקרב לב – פרשת צו || כוכי כהן

מקרב לב –

פרשת צו || תשפ”ד 

כוכי כהן

פרשת השבוע, פרשת צו, ממשיכה לעסוק בעבודת הקורבנות. פסוק אחר פסוק אנחנו מקבלים עוד ועוד הוראות על עבודת הכוהנים, מה צריך להקריב איפה ואיך.

..אִם עַל תּוֹדָה יַקְרִיבֶנּוּ וְהִקְרִיב עַל זֶבַח הַתּוֹדָה חַלּוֹת מַצּוֹת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן וְסֹלֶת מֻרְבֶּכֶת חַלֹּת בְּלוּלֹת בַּשָּׁמֶן. (ז, יא-יב)

לכאורה, הפרשה הזו לא רלוונטית לחיים שלנו בכלל. אבל מתוך כל זה יש כמה משפטים שאני רוצה להדגיש. כמה משפטים שנוגעים בכל אחד ואחת מאתנו עד היום. והם הפסוקים שנוגעים לקורבן תודה / לעצם היכולת לומר תודה.

מהו קורבן תודה? כשמו כן הוא: זהו קורבן המובא כביטוי של הודיה.. רצון להתבונן פנימה והחוצה על הטוב ולהודות על מה שיש.

“מתי מביאים קורבן תודה? במסכת ברכות אנו לומדים על הקטגוריות שבעיטן אנו מביאים את הקורבן: “אמר רב יהודה אמר רב ארבעה צריכין להודות – יורדי הים, הולכי מדברות, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים, ויצא” (ברכות נ”ד ע”ב).

מדוע הפירוט הספציפי הזה? כי כפי הנראה פעם אלה היו המקומות השכיחים בהם היה האדם בסיכון ויצא מהם בשלום. אך חשוב לדעת שבפועל ולהלכה אין זמן ועיתוי מוגדר להבאת קורבן התודה, ואפשר להביא אותו באופן ספונטני בכל עת שהאדם חפץ ומרגיש צורך.

קורבן תודה בהגדרתו הוא קורבן יחיד, ולא יכול להימנות עם קורבנות הציבור, משום שתודה היא עניין אישי השייך לעולמו הפנימי של הפרט.

בנוסף על פי המדרש, לעתיד לבוא בימות המשיח יתבטלו כל הקורבנות, מלבד קורבן התודה וגם ההבדל הזה משאר הקורבנות מעיד על הייחודיות של קורבן התודה, שהינו חלק מתדר פנימי של האדם, שרצוי וראוי שיתבונן על חייו ותתעורר בו ההבנה על הטוב שבחייו, שכן ראיית הטוב והברכה היא סובייקטיבית לכל אדם ואדם והיא חלק מבניין האישיות התמידית שלנו.

 

הודיה בעולם היא ביטוי אישי ומגיע מרחשי לב עמוקים של האדם.. כל אדם חש בחייו את הרגע שבו הוא מבין את השפע והטוב בחייו.. לצערנו דווקא בתקופה הזאת אנו מבינים יותר מכל את המשמעות והברכה של הקניינים הפשוטים והיסודיים שנלקחו מאנשים רבים וכל מה שהם מייחלים לו זה לחזור לשגרה הפשוטה, לבית ולמיטה ולחברים הקרובים שעד לא מזמן היו שם ובן רגע אינם..

לעיתים הזמן הקשה והבלתי אפשרי, ממרחק של זמן, מבהיר לנו את הפוטנציאל הפנימי שהיה גלום שם עבורנו ועבור מסלול חיינו.

כשאדם מכיר תודה, הוא בעצם מבטא את ההכרה במה שיש ויוצר מעגלי שפע נוספים.. יש לזה עוצמה אדירה, משום שהנטייה שלנו היא הרבה פעמים לרדוף אחרי מה שחסר לנו, ובתוך כך לשכוח שיש בחיינו גם הרבה טוב.

 

ניתן לחוש זאת במילותיו של אמיר גלבוע:

גדולים מעשי אלוהי. הוא בא עמי

בכל המוראות ובכל תאי הבכי.

רואה עמי בתוגות ובוטח בשמחתי

יום אחד כי תבוא להיות קיימת

אל תמיד. גדולים מעשי אלהי

למן יום בו הכרתיהו. אודך, אלהי,

הנה באה שמחתי. הנה באה ויורדה עלי.

 

לעיתים אנו מתמקדים בהישגים האישיים שהשגנו תודות למאמצינו וכישרונותינו. למעשה, היכולת להודות על קטן כגדול, מבהירים לנו שגם הברור מאליו וגם המאמצים והכישורים עצמם הם מתנה.

התודה מאפשרת לנו להבין ולראות את הפלא שבקיום ולהיפתח לאפשרויות חדשות. תרגול יום-יומי של הודיה יכול לשנות אותנו מבפנים, לשפר את איכות חיינו ולהזרים בנו אנרגיית חיים חיובית וחדוות יצירה ועשייה.

היכולת לראות מה יש לי ומה קיבלתי היא יכולת הנרכשת במהלך החיים. רבים המקרים והסיפורים על אנשים שיש להם הכול בחיים והתסכול והקושי שלהם נובע מחיפוש תמידי אחר משהו אחר וכשנלקח מהם דבר אחר אחד מתוך השפע בחייהם.. הם מוצפים בגעגוע וערגה למה שהיה אתמול..

איך בכל זאת אני מצליחה לתרגם את כל הטוב שבחיי לתחושת שפע?

יש דרכים פשוטות ועמוקות לחיבור לשפע והברכה שבחיים. הצעד הראשון הוא הודיה – לעצור ולהתחיל להתבונן יום יום במשהו טוב אחד שיש לי.

טקס הודיה יומי עשוי להיות בהתחלה טכני ומאולץ, אך כשמצליחים להתמיד ולפנות זמן להתבוננות, ומונים בכל יום את כל הדברים הטובים שבחיינו מתוך ענווה והכרת טובה, אט אט עם הזמן מתחילה להיווצר בתוכנו תחושה של שפע, שמחה ואהבה לחיים.

אנו יכולים לסגל לעצמנו זמן להתבוננות על הטוב שבחיינו, על האנשים היקרים לנו, על קורת הגג שמעל לראשנו, על האוכל שעל שולחננו, על גופנו הבריא, על הכישרונות והיכולות שבהם בורכנו ועל עוד אינספור דברים המצויים לנו תמיד.

ובחיבור למילות השיר של מאיר אריאל.. “מודה אני לפניך ולך על כל החסד והאמת והטובה והרעה והטובה שעשית עמדי ועם ביתי ועם קרוביי וידידיי ועם בני עמי ועם ארצי ועם כל העולם והאדם אשר בראת”.

 

שבת שלום.

כתבה: כוכי כהן – השיקה לאחרונה את הספר “גם אני חולמת כמו יוסף”, ספר העוסק בפרשת השבוע עם היבטים ייחודיים על עולם החינוך ומביא כלים לצמיחה והתפתחות אישית. אשת חינוך, בעלת תואר שני בהתנהגות ארגונית, למדה NLP  ותיאטרון.

לרכישת הספר – https://headstart.co.il/project/77241

מאמרים נוספים: