על חיזוק והקשחת לבבות | פרשת וארא | אליוט וייסרוב גלסנברג
בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

על חיזוק והקשחת לבבות | פרשת וארא | אליוט וייסרוב גלסנברג

על חיזוק והקשחת לבבות | פרשת וארא

שבט תשפ”ד | ינואר 2024

אליוט וייסרוב גלסנברג

 

פרשת השבוע שלנו, פרשת “וארא”, היא לא פרשה קלה. הפרשה מספרת לנו על שבע המכות הראשונות (מתוך עשר המכות) שאלוהים מביא על מצרים: דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין, וברד. מעבר למכות הקשות והנוראיות וההרס חסר התקדים שהן מביאות על מצרים ועל אוכלוסייתה, בלב הסיפור עומדת עקשנותו של פרעה לא לשחרר את עם ישראל. פעם אחר פעם, משה ואהרון מבקשים מפרעה לשחרר את העם ומזהירים אותו בפני המכה הבאה. אך שוב ושוב, פרעה מתעקש ומסרב לשחרר את העם. מעט פעמים פרעה אף רומז שאולי הוא אכן יסכים לשחרר את העם, ואז מהר מאוד משנה את דעתו ושוב מסרב לשחרר. בשלב מסוים אפילו העובדים (המצריים) של פערה מתחננים ומבקשים ממנו לשחרר את העם – אבל זה קורה רק בפרשה הבאה, ועדיין לא מצליח לשכנע אותו.

למקרא יש כמה וכמה דרכים לתאר את עקשנותו של פרעה. למשל: “וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם'” (שמות ז, יג; שמות ז, כב; שמות ח, טז). “כָּבֵד לֵב פַּרְעֹה מֵאֵן לְשַׁלַּח הָעָם” (שמות ז, יד). “וְהַכְבֵּד אֶת־לִבּוֹ וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם” (שמות ח, יא). ועוד ועוד. 

אולי שמענו או למדנו שאלוהים הוא זה שמחזק את לב פרעה – דבר שמעלה סוגיות מוסריות ותאולוגיות עמוקות בנוגע לרצון החופשי, שכר ועונש, ועוד. ואכן זה מה שהמקרא מספר לנו, אבל לא במכות הראשונות. במכות האחרונות (מכות 6-10) המקרא מספר לנו לסירוגין: “וַיְחַזֵּק ה’ אֶת־לֵב פַּרְעֹה” (שמות ט, יב; שמות י, כ; ועוד). אולם במשך חמש המכות הראשונות לא כתוב במפורש שאלוהים מחזק את לב פרעה. כתוב שהלב של פרעה נחזק ונכבד (בשפה סבילה) או שפרעה מכביד את ליבו (בשפה פעילה). 

אז מה הקטע של פרעה? למה הלב שלו כל כך כבד, אפילו בלי התערבות אלוהית? המקרא לא מספק לנו תשובה ברורה, אבל אפשר לנחש. אולי פרעה הוא פשוט אדם גאה ויהיר. אולי הכוח עלה לו לראש, והוא מושחת ושיכור מהכוח של עצמו. אולי הוא מפחד – מפחד לאבד את הכוח שלו או לשנות את הסטטוס קוו. אולי הוא מנסה להגן על האגו שלו, על הדימוי שיש לו כמנהיג חזק, ולכן מרגיש צורך להפגין כוח במיוחד מול כוח חזק מבחוץ (קרי: גבריות שברירית). או אולי הוא נכנס ל”מצב לחימה” שקשה לצאת ממנו; ולא משנה כמה המצב ידרדר וכמה יתחננו בפניו, הוא רק נכנס עמוק יותר ויותר לתוך בור של עקשנות וסרבנות שהוא חופר לעצמו, עד שהוא מרגיש שאין דרך לאחור, שמאוחר מדי לשנות כיוון. ובשלב מסוים הוא מאבד שליטה, ומאבד את עצם את היכולת שלו לקחת החלטה חופשית ורציונלית. 

אפשר לנתח את פרעה מהיום ועד מחר, אבל פרעה הוא לא היחיד שמתמודד עם הבעיה של לב קשה. הוא אינו חייזר ואינו אל, אלא אדם. מעניין שבסוף הפרשה שלנו, גם משרתיו ויועציו של פרעה סובלים מקשיות לב: “וַיַּרְא פַּרְעֹה כִּי־חָדַל הַמָּטָר וְהַבָּרָד וְהַקֹּלֹת וַיֹּסֶף לַחֲטֹא וַיַּכְבֵּד לִבּוֹ הוּא וַעֲבָדָיו” (שמות ט, ל”ד). אולי לב קשה היא מחלה מדבקת? ובהמשך התורה, אנחנו לומדים שהסיכון לחלות בה חל לא רק על מצרִים אלא גם על עם ישראל, ואולי על כל בני אנוש. 

בספר דברים, הכתוב מזהיר: “כִּי־יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר־ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ, לֹא תְאַמֵּץ אֶת־לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת־יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן” (דברים טו, ז). כאן משה בעצם מצווה לא “לאמץ” (דהיינו: לחזק, להקשיח) את הלב או “לקפוץ” (דהיינו: לשלול, לסגור) את היד מפני שכן עני שזקוק לעזרה. אלא צריך לפתוח את הלב להושיט יד. במקום אחר הוא גם מצווה, “וּמַלְתֶּם אֵת עׇרְלַת לְבַבְכֶם וְעׇרְפְּכֶם לֹא תַקְשׁוּ עוֹד” (דברים י, טז). רש”י מסביר את “ערלת לבבכם” כ”אוטם לבבכם וכיסויו”. כלומר, כל אחד צריך להסיר מליבו את מה שאוטם ומכסה אותו, ומונע ממנו לשמוע ולהרגיש ולפעול בהתאם. אז אולי לב קשה (או לב “ערל”) הוא לא בהכרח מחלה נרכשת אלא מצב מולד, מצב טבעי לכל אדם, שצריך לעבוד להתרפות ממנו.

 

כאן ועכשיו, בימים האלה הקשים ברמות שאין לתאר, טבעי מאוד לרצות “לחזק” ולאטום את הלב – בין אם יושבים בישיבות הממשלה או על הספה בבית. יש יותר מדי כאב, יותר מדי צער מכל כיוון. זה כואב מדי, מפחיד מדי להישאר עם לב רך ופתוח. עדיף לסגור, לאטום, ולכסות. להיות “חזקים” – או לפחות להיראות כך. וככה להתקדם, להמשיך, לקחת החלטות. בלי להרגיש יותר מדי – או בכלל. בלי לשמוע את הקולות של בני אדם הזועקים לעזרה, בין אם מתוך עמנו או מעבר.

טבעי מאוד לרצות לאטום את הלב, אך גם מסוכן מאוד. אין לדעת לאיזה אסון הדבר יכול להוביל. ומתי יהיה קשה מדי ומאוחר מדי לשנות כיוון. ואז מה נהיה? ומי? 

אבל יש דרך אחרת. לפתוח את הלב – דווקא בעת צרה – דורש כוח מיוחד, אומץ מיוחד. כמו שִפרה ופועה ובת-פרעה, בפרשה של השבוע שעבר, אשר סיכנו את הכל כאשר הן סירבו לציית לקולות של כוח ופחד, אלא פתחו אל ליבן, פעלו מתוך חמלה אך גם מתוך הבנה ובינה, הצילו חיים של ילדים אשר לא שלהן, וכך התחילו תהליך של שחרור וגאולה. גם להן היה לב חזק. חזק אך לא כבד. ומי יתן ויהיה גם לנו.

שבת שלום. 

כתב: אליוט וייסרוב גלסנברג, מורה בית בבינ”ה.

מאמרים נוספים: