בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

פורים – למי זה רלוונטי? | טור לפורים

מראש חודש אדר ועד לחג הפורים  בתי הספר והגנים לובשים חג במשך שבועיים הילדים מתאפרים, רוקדים בהפסקות (לפעמים גם בשיעורים), נעים ונדים משוק פורים לעדליידע בעוד שהמורים וההורים מנסים לעמוד בקצב ולהכניס עוגנים לשגרה שהתפוגגה. לצידה של השמחה ההורים והמורים נצרכים להתמודד עם עומס של מטלות, החל מקניית אביזרים לירדים השונים, עובר בתפירת תחפושות וכלה בתיאומים בין וועדי הכיתות, קבוצות הוואצ-אפ השונות והמחויבויות המשפחתיות.

מחפשים את האותנטיות בסבך התחפושות

בקיצור שבועיים של פעילויות קדחתניות שרק חופשת הפסח מצליחה לפוגג את אימתם. לצידה של הפעלתנות הרבה מושקעות באופן יחסי מעט אנרגיות במשמעויותיו של חג הפורים ובמציאת מידת הרלוונטיות שלו לתהליך החינוכי המתקיים במערכת החינוך. על אף העומס הרב אני מציע לעצור לכמה רגעים ולראות  כיצד ניתן לדלות מהפעלתנות המרובה כמה תובנות היכולות להיות רלוונטיות עבור ילדים ומבוגרים כאחד.

כולנו מכירים ומכירות ארבעת מצוות החג: קריאת מגילה, סעודת פורים, מתן מתנות לאביונים (עניים) ומשלוח מנות איש לרעהו. לפני כחמש מאות שנה התווספו למנהגי החג  מנהג נוסף, התחפשות.

המנהג  מבטא באופן חוויתי  את הקשר המתקיים בפורים בין הרובד הנסתר לרובד הגלוי. ביטוי לרב ממדיות זו ניתן לראות בכך שהמן המשנה למלך הזומם לאבד את היהודים מובל בסופו של הסיפור לעמוד התלייה, בעוד שמרדכי היהודי שהיה מועמד למיתה הופך לבעל שררה בחצר המלך, אחשורוש.

עונדים ולובשים זהויות

ההפכפכות שבמגילה מצאה לה ביטוי פולקלורי בלבישת תחפושות בהם ניתן להשיל זהות מוכרת וביום אחד לענוד זהות אחרת. החבישה של זהויות שונות מזמנת לנו אפשרות חד פעמית לאמץ זהות שאותה איננו יכולים לממש בחיי היום יום. פעמים זו כמיהת לב כדוגמת: גיבורי על, מקצוע מועדף. פעמים דווקא ההפך הגמור לתפקידנו בחיי היום יום, כדוגמת: קבצנים או חיות.

משחקי הזהויות מזמנים  הזדמנות פז לדיון אישי או קבוצתי במניעים השונים שהובילו כל אחד ואחת  לבחירת התחפושות בהן הוא בחר. ניתן לשאול, מדוע בחרנו דווקא  בתחפושת זו? אילו ערכים היא מבטאת והאם נוח לי עם הערכים הללו? האם הבחירה שלי הושפעה מלחצים חברתיים או שמא  בחרתי מתוך רצון פנימי שלי? שאלות אלו ואחרות מזמנות לנו הזדמנות לבחון באמצעות הדמויות שענדנו על עצמנו מהו הממד הפנימי אותו אנו רוצים לחשוף או להסתיר?

מהי ההזדמנות?

אני מציע להתקדם שלב נוסף באמצעות שימוש בתחפושת כהזמנות לגילויו של המדד האותנטי החבוי מתחת למעטה התחפושות של פורים. ממד המתכסה לאורכה של השנה במגוון רחב של תחפושות שאנו נאלצים לענוד על עצמנו בעבודה, במשפחה ובקרב חברים. לדוגמה, המורה השבויה בדימויה הקשוח ועל כן צריכה להחניק את רגשותיה; ומאידך התלמיד הכלוא בתדמיתו כ'מצחיקן' הנאלץ פעם אחר פעם לעטות על פניו כסות צינית ולהצחיק את ילדי הכיתה.

עבורם ועבורנו מזמן מנהג ההתחפשות דווקא את הזדמנות להשיל את המסכות החברתיות, לפגוש ולו לרגע קט את הפנים החבוי.

פורים שמח!


אברהם אייזן הוא מנהל מחלקת החינוך בבינ״ה.

מאמרים נוספים: