בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

פרשת “קורח” / שושלת יהודית של שבירת סמכות ואתגור השלטון

פרשת “קורח”

השבוע הודיע רה”מ בנט על פינוי מקומו והעברתו לשותפו יאיר לפיד. ללא קשר לדרמה הפוליטית והשפעותיה העתידיות שעדיין לוטות בערפל, אני רוצה להאיר את הדרך בה הדבר נעשה ואת הרוח בה נאמרו הדברים: בעוד פרשנים פוליטיים מילאו עשרות שעות שידור בניתוח העקיצה שכל אחד מהצדדים יעשה לשני, לפיד ובנט הראו פנים אחרות כאשר הגיעו להסכמה משותפת והציגו את הדברים תוך פרגון והבעת הערכה הדדית. כך הראו לנו שמחלוקת פוליטית היא דבר טוב וראוי וניתן לקיימה בשיח מכבד וברוח יהודית ודמוקרטית.

אני מאמין שמסר דומה יכול להשתקף בפני הקורא בפרשת השבוע שלנו, פרשת “קורח”.

סיפור המרד של קורח

סיפור המרד של קורח במנהיגותם של משה ואהרון נפתח באזכור שושלת היחסים של קורח : “בן יצהר בן קהת, בן לוי”. רש”י מעלה את השאלה: מדוע לא מוזכר כאן אביו של לוי הלו הוא יעקב אבינו. 

רש”י מייחס זאת לרצונו של יעקב כפי שמופיעה בבראשית מ”ט: “בקהלם אל תחד כבודי” יעקב מבקש ששמו לא יופיע כאבי השושלת שתגיע עד קורח.

אך בדברי הימים א’ כן מוזכר יעקב כסבו של קורח. אז מדוע שם מוזכר יעקב ובפרשה שלנו לא? ההסבר תלוי בהקשר, יעקב לא רצה להיזכר כמי שהחל שושלת של מורדים בסמכות.

בבסיס טענותיו של קורח כלפי משה עומדת תלונתו על כך שאהרון ובניו קיבלו את הכהונה ולא הוא ועדתו, קורח קורא תיגר על השושלת שנבחרה על יד ה’.

מדוע מתרחק יעקב מעניין זה? הרי הוא עשה דבר דומה – אביו בחר בעשיו לקבל את ברכת הבכורה ויעקב מרד בכך וגרם לכך שהוא יבחר. 

שושלת האבות

התורה מזכירה אמנם רק את שושלות האבות אך אנחנו יודעים שהיו גם אמהות – הילד נושא מטען גנטי של שני הוריו. אחת מסבותיו של קורח היא רחל, שהיא עצמה היתה כפופה לרצון אביה שלאה אחותה תינשא ראשונה.

היא גם זאת שדחפה את יעקב ללכת בניגוד למסורת, למרוד באביו ולזכות בבכורה.  

המדרש מייחס ליעקב את הרצון לערער על מקומו של הראשון כבר ברחם לכן אחז בעקבו של עשיו בנסיון למשכו אחורה ולעקפו. גם לוי בנו של יעקב ואחד מאבותיו של קורח מורד באביו כאשר יוצא למסע הנקמה בשכם יחד עם שמעון ובניגוד לדעת יעקב אשר לא סולח להם על כך עד סוף ימיו ומסרב לברכם יחד עם שאר הבנים לקראת מותו, כך שקורח הוא המשך טבעי של שושלת המערערים על הבכורה. 

כולנו, כבניהם ובנותיהם של רחל ויעקב ממשיכים שושלת של מרדנים ושואלי שאלות על המציאות. בבסיס המסורת היהודית נמצאים הקשיית קושיות וערעור על המנהיגות. מחכמי המשנה והתלמוד דרך מנהיגים בתנועות השינוי הגדולות של העת החדשה ועד מדינת ישראל הדמוקרטית. 

לפעמים שאנחנו במחלוקת יש לנו רצון שהצד השני יעלם וחשוב להזכיר שגם בפרשה שלנו המחלוקת מוכרעת בהעלמת אחד הצדדים. 

אך עלינו  להיזהר שהמחלוקות לא ידרדרו לאלימות. לא היינו רוצים לחיות בעולם בו יש רק דעה אחת ובטח שלא שושלת אחת בשלטון. טוב לנו כהורים שילדינו יאתגרו אותנו וטוב לנו כאזרחים לאתגר את מנהיגינו. 

שבת שלום !

כתבה: ניר ברוידא – מנכ”ל בינ”ה

 

מאמרים נוספים: