אור וגבורה | תוכן לחג החנוכה

הירשמו בטופס בתחתית העמוד וקבלו אליכם למייל מערך שיעור לחנוכה!

חנוכה – חג האור. האור שבוקע מהמנורה המחודשת בבית המקדש, אור היום שחוזר להתארך על חשבון שעות החשיכה ומעל כולם – אור הגבורה והמאבק לחירות מעול השיעבוד. הגבורה של מתתיהו החשמונאי ובניו שאוספים סביבם מעט עובדי אדמה ויוצאים יחד להביא את אור החירות לארצם, אל מול אויב רב במספר, מצויד ומאומן היטב. החשמונאים היו היהודים הראשונים מאז סוף ימי בית ראשון, כארבע מאות שנים לפניהם, שאמרו – אנחנו מוכנים לעשות כל שניתן, לעבור כל מכשול, לשלם כל מחיר, כדי להיעשות אחראים לגורלנו. לא עוד נהיה נתונים לחסדיו של הקיסר, המושל או המלך הזר. כך, לאחר ארבע מאות שנים, שוב הוקם צבא יהודי ושוב הוחלפו האתים בחרבות והמזמרות בחניתות.

עבור התנועה הציונית הפכו מתתיהו ובניו לסמל של יציאה מחשכת הכניעה והפחד אל אור העצמאות, דוגמא למעבר מקיום מלא בחרדה מיום המחר אל קיום בטוח ונחוש. כך נעשו החשמונאים במאה העשרים לאות ומופת לאופן בו מסוגלים מעטים חדורי גבורה ונחישות להביס רבים מהם. התנועה הציונית הפכה את החשמונאים למקור השראה למאבק למען העצמאות הנכספת. כך כותב דוד בן גוריון על החשמונאים:
"המאבק בין החשמונאים ובין השלטונות היווניים לא היה רק מאבק מדיני וצבאי של עם נדכא הלוחם בשליטים ומדכאים זרים. זה היה בעיקרו מאבק תרבותי, אחד המאבקים הדרמטיים ביותר בהיסטוריה האנושית, בין שתי אומות מקוריות, שונות בתכלית זו מזו בתנאי חייהן החמריים, אם כי כל אחת לפי דרכה המיוחדת. האומה היהודית היתה קטנה, דלה, מצומצמת בתחומים צרים של חלק מארצה הקדומה, ונהנית רק משלטון עצמי פנימי, והאומה היוונית – חולשת על כל העולם, על חלקי אירופה ואסיה ואפריקה הידועים אז... ...העם היהודי עמד במאבק זה וניצח. לא רק ששמר על ייחודו ועצמיותו, אלא הגביר והעמיק אותם. ניצח לא כל העם היהודי. אין אנו יודעים כמה יהודים אבדו במאבק זה – אם על ידי השמדה פיסית ואם על ידי טמיעה. אולם העם בכללו ניצח – ותקופת החשמונאים תעמוד לעולם כאחד המבחנים המדיניים, הצבאיים והרוחניים המופלאים ביותר בתולדותינו, שבהם גברו המעטים על המרובים, העניים על העשירים – אך ורק הודות לכוחות הרוחניים האדירים שפעמו בבחירי העם ובהמוניו".
מתוך: ייחוד וייעוד, דוד בן גוריון, 1951

מערך שיעור לחג החנוכה

  • המערך מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל מינים והמגדרים
משך הפעילות: 45 דקות

מטרות

  • ללמד את המשתתפים על ההיסטוריה של חג החנוכה
  • לבחון כיצד ומדוע אימצה התנועה הציונית את חנוכה כאחד החגים המשמעותיים בלוח השנה
  • ליצור חיבור בין גבורת המכבים לבין גבורת חיילי צה"ל

מהלך

  1. פתיח
במהלך רוב שנות הגלות, חג החנוכה היה חג שולי שצוין על ידי מספר מצומצם של מנהגים. ראש השנה, יום כיפור, שמחת תורה, פורים ופסח – חגים אלה היו החגים המשמעותיים בלוח השנה היהודי ולכן צוינו על ידי התכנסויות וטקסים שכללו את כל בני הקהילה. חג החנוכה נדחק הצידה וצוין בצנעה ובדרך כלל במסגרת המשפחתית בלבד. התנועה הציונית אימצה את החג אל חיקה ומצאה בו השראה לכמה מהשינויים הגדולים שהובילה ובראשם – ערכי האחריות והגבורה כבסיס המאבק למען ריבונות יהודית בארץ ישראל. התנועה הציונית ראתה בחשמונאים דגם לאנשים פשוטים שתחת כורח הנסיבות ומכח אמונתם, הפכו ללוחמים במסגרת המאבק לעצמאות וחירות.

להורדת המערך מלאו את פרטיכם ויישלח אליכם מייל עם לינק להורדה:

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.