“ונהפוך הוא” | תוכן לפורים

הירשמו בטופס בתחתית העמוד וקבלו אליכם למייל מערך שיעור לפורים!

"תנו רבנן: ארבעים ושמונה נביאים ושבע נביאות נתנבאו להם לישראל... שבע נביאות מאן נינהו [מי הן]? שרה מרים דבורה חנה אביגיל חולדה ואסתר".

(תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף י"ד, עמוד א')
בעוד כמה ימים נחגוג את חג הפורים – נשמח, נתחפש, נקרא במגילת אסתר, נשלח מנות לחברינו ומתנות לעניים – הכל כדי לזכור את ההצלה הגדולה של היהודים מידי המן הרשע ושותפיו.

בין השאר, חשוב לזכור ולהזכיר גם את האישה האמיצה והחכמה על שמה נקראת המגילה – אסתר, או בשמה היהודי – הדסה. אסתר הייתה נערה יתומה שגדלה אצל הדוד שלה, מרדכי היהודי. אנחנו לא יודעים הרבה על תחילת חייה, אבל כיוון שהייתה יתומה בעולם ובתקופה בו כל עתידו של ילד נקבע על ידי הוריו, נראה לכאורה שלא נועדה לגדולות. על פי המסופר במגילה, אסתר הגיעה לארמון של אחשוורוש אחרי שהחליט לגרש את המלכה ושתי ולבחור מלכה אחרת במקומה. אחשוורוש ביקש ממשרתיו שיביאו בפניו נשים רבות מהן יוכל לבחור אחת לה יינשא. אסתר מצאה חן בעיני אחשוורוש והוא החליט להינשא לה, כאשר בעצת מרדכי היהודי לא גילתה אסתר למלך שהיא יהודייה.
נקצר ונספר שכאשר שכנע המן את המלך, מתוך כעסו על מרדכי, להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים, התגלתה לפתע אסתר בכל גדולתה. תוך לקיחת סיכון רב, אסתר גילתה מנהיגות, אחריות, יוזמה ותושיה והצליחה לבטל את צו המלך ולהציל את בני עמה.

נזכור, שכפי שאמר נפוליאון – "כל חייל נושא בתרמילו את שרביט הגנרל". בכל אחד ואחת מאיתנו, ללא קשר למוצא, השכלה, רכוש או רקע, טמונים זרעי המנהיגות והאחריות. גם (ואולי בעיקר) אל מול פני הסכנה – אנחנו יכולים להוציא מהכוח אל הפועל את התכונות הטובות והראויות ביותר שלנו ולהיות דומים, ולו לרגע, לאסתר המלכה.

מוזמנים ומוזמנות להוריד את מערך השיעור לקראת פורים וליהנות מתוכן נוסף לכבוד החג. חג שמח!


"ונהפוך הוא" - מסיכות בחיי היום-יום

מערך שיעור לפורים

 
  • המערך מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל מינים והמגדרים

רציונל

חג הפורים הוא חג של מסכות והיפוכים. בשיעור זה נשתמש באחד מסמלי החג – מסכות, ובעזרתו נעשה בירור ולימוד על עצמנו בסיטואציות שונות בחיים. האם גם אנחנו עוטים על עצמנו מסכות, ולא רק בפורים? במה זה משרת אותנו? האם בעזרתן גם אנחנו יכולים לעשות "ונהפוך הוא" ולשנות תפקידים ומוסכמות בחיינו? לגלות צדדים באופי שלנו שלא באים לידי ביטוי?

מטרות

  • המשתתפים יזהו תכונות ומאפיינים שונים הקיימים בהם.
  • המשתתפים יבחנו אילו תפקידים ומסכות הם לוקחים על עצמם בחברה, והאם הם משתנים ממקום למקום.
  • המשתתפים ידונו ביתרונות ובחסרונות שיש בשימוש במסכות שונות בחיי היום היום שלנו.

עזרים

  • מסכות חלקות
  • צבעים, עטים, טושים ועוד.
  • דף מלווה לשיעור (אופציונלי)

להורדת המערך מלאו את פרטיכם ויישלח אליכם מייל עם לינק להורדה:

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.