כי האדם עץ השדה | תוכן לט”ו בשבט

הירשמו בטופס בתחתית העמוד וקבלו אליכם למייל מערך שיעור לט"ו בשבט!

"רבי אלעזר בן עזריה היה אומר: כל שחכמתו מרובה ממעשיו, למה הוא דומה? - לאילן שענפיו מרובין ושורשיו מועטין, והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו;

אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו, למה הוא דומה? - לאילן שענפיו מועטין ושורשיו מרובין, שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזות אותו ממקומו, שנאמר: 'וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל-פַּלְגֵי-מָיִם'."

(משנה מסכת אבות, פרק ג' משנה י"ז")
בעוד כמה ימים נציין את ט"ו בשבט – חג המסמל את תחילת ההתחדשות של עולם הצומח הישראלי. נכון, עדיין קר ולפעמים גשום, עדיין אין סימן ללבלוב ולפריחה של האביב, אבל על ענפי העצים כבר מורגשת, דקה ועדינה, תנועה של צמיחה. תנועה זו נקראת חֲנָטָה והיא מסמנת למעשה את תחילת היווצרותו של הפרי על העץ. בימים בהם היה קיים בית המקדש בירושלים, היו מצווים בני ישראל להביא לכהנים וללוויים ששירתו בו תרומות ומעשרות, מיבול השנה החדשה של השדות והמטעים שלהם. התאריך שנקבע לתחילת השנה החדשה, ממנו והלאה מתחילים לחשב את הכמות שיש להפריש לכהנים וללוויים, הוא ט"ו בשבט.  

לאורך הדורות ט"ו בשבט הפך לסמל לקשר שלנו אל עולם הצומח של ארץ ישראל. בעקבות המשפט הידוע "כי האדם עץ השדה" (ספר דברים, פרק כ' פסוק י"ט) נכתבו פסוקים רבים בהם האדם נמשל לעץ. דבריו של אלעזר בן עזריה במסכת אבות ממשיכים את הדימוי של האדם לעץ ודנים ביחס הראוי שבין חכמה למעשים. החכמה שצובר אדם במהלך חייו נמשלת לענפים ומעשיו של האדם נמשלים לשורשים. מסקנה אפשרית מדבריו של אלעזר בן עזריה היא שאנו נמדדים ומוערכים על ידי המעשים שלנו ולא על ידי המילים החכמות שלנו. המעשים הם הביטוי הנאמן והאמיתי לבני האדם שאנחנו. על כך אומר הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ):

"כאשר אדם מגיע לאיזו מדרגה, צריך הוא לדאוג שיהיה לה ביטוי מקביל גם בשורשים - בפעלו בעולם המעשה. אם לא יעשה כן - יאבד את יציבותו ואת שיווי משקלו, ועלול הוא להיעקר משורשו. כל חלקיו של העץ - על ענפיו הארוכים, עליו הירוקים ופירותיו המתוקים - כולם גדלים רק מכוח השורשים. השורשים אינם גלויים לעין, אינם מרהיבים ואינם טעימים, אך הם קבועים בקרקע, ומחברים את העץ כולו אליה. שורשים של עץ הם אחד הדברים החזקים ביותר שישנם, והם יכולים לבקוע כל סלע; את הכוח הזה אין לענפים, עם כל פארם. אדם צריך ללמוד מן העצים ולשמור תמיד על פרופורציה נכונה בין חכמתו, חלומותיו ושאיפותיו, לבין חיי המעשה שלו, פעולתו בתוך העולם ואחיזתו בו".

(הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), 'האדם עץ השדה', בתוך: חיי שנה, עמ' 129-135)

מוזמנים ומוזמנות להוריד את מערך השיעור לקראת ט"ו בשבט וליהנות מתוכן נוסף לכבוד החג. חג שמח!


סיפורו של חוני המעגל ועץ החרוב

מערך שיעור לט"ו בשבט על אחריות חברתית, חותם אישי ושרשרת הדורות

 
  • המערך מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל מינים והמגדרים
מטרות
  • חיזוק תחושת האחריות האישית של המשתתפים לסביבתם.
  • חשיפת המשתתפים למגוון מקורות כתובים מארון הספרים היהודי.
  • עיסוק בתכנים רלוונטיים למשתתפים ולחג ט"ו בשבט.
  • שיח בין המשתתפים על זהותם ומורשתם.
  מהלך
  1. פתיחה
ראשית, נבקש מכל אחד מן המשתתפים לספר לקבוצה על דבר אחד אשר עובר במשפחתו במהלך השנים וחשוב לו או למשפחתו שיישאר לדורות הבאים. זה יכול להיות מאד שונה מאדם לאדם או ממשפחה למשפחה, לדוגמה: חפץ כלשהו שהוא בעל ערך רגשי / כספי / היסטורי עבור המשפחה, הוא יכול להיות סיפור אשר מסופר מדור לדור במשך השנים, עקרון או ערך אשר מקפידים עליו מאוד, מקום שנוהגים לבקר בו.

להורדת המערך מלאו את פרטיכם ויישלח אליכם מייל עם לינק להורדה:

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

הורידו את סדר ט”ו בשבט של בינ״ה!

אנו מזמינים אתכם להעמיק ולהרחיב את המבט על חג האילנות ומשמעויותיו השונות בתרבות היהודית והישראלית.

מסיפורי החלוצים של מוקי צור ועד אגדות חז”ל, אנו מציעים לכם ליהנות מהמגוון שיש לארון הספרים היהודי, העתיק והמתחדש, להציע לנו.

להורדה לחצו >>