על שבר ותיקונו | מערך שיעור שבועות לחטיבה ולתיכון
בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

על שבר ותיקונו | מערך שיעור שבועות לחטיבה ולתיכון

מערך שיעור, מערכי שיעור

על שבר ותיקונו

מערך שיעור שבועות לחטיבה ולתיכון

המערך מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל מינים והמגדרים

מיועד לגילאים: תיכון וחטיבת הביניים

 

 מטרות:

  • העמקה בנושא התקווה וחשיבותו הן כערך אישי והן כערך לאומי.
  • היכרות עם ההיסטוריה של ההמנון הלאומי והזדהות עם ערכיו.
  • ביטוי הקול האישי של התלמידים ומתן הזדמנות לדיון על תחושותיהם האישיות לאור המצב הבטחוני.
  • יצירת תקווה ותחושת שותפות בקרב הכיתה.

 

 

קבלו טעימה ממערך השיעור:

פתיחה – מנהג ” תיקון ליל שבועות”

בשבועות נהוג בקהילות יהודיות רבות מנהג “תיקון ליל שבועות”, מנהג שמתגלגל במסורת היהודית שנים רבות ומקבל פנים שונות  בקהילות מגוונות ברחבי הארץ והעולם.

אחד מטעמיו של מנהג זה הינו השבר הגדול שקרה בעת מתן התורה במעמד הר סיני, חטאם של בני ישראל אשר בנו להם עגל זהב למרגלות הר סיני בעת שמשה עלה אליו לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל ליל שבועות וללמוד תורה. במקורות, אירוע קשה זה מתואר כאחד מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם נציץ לסוף הסיפור המקראי הזה, נראה שגם שבר גדול זה תוקן! משה עלה שוב להר סיני וניתנו לוחות הברית בפעם השניה.

תפיסה זו מעניקה לנו השראה גדולה לאמונה חיובית שביכולתנו לתקן שברים בחיים, בין אם אנחנו יצרנו אותם ובין אם לא. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!

המילה תיקון, פירושה הוא גם שינוי לטובה, שיפור, והשבחה: בחג שבועות יש לנו הזדמנות לראות מה היינו רוצים לשפר ולהשביח, לתהות אילו היבטים חדשים היינו רוצים למצוא או ליצור בעצמנו או בחברה. בארמית ובמקרא המילה תיקון משמעותה קישוט, ועל כן בחג השבועות מקשטים את התורה.

בשיעור זה נעניק לתלמידות ולתלמידים הזדמנות לשיח אישי ורגשי בהשראת תיקון ליל שבועות ומסריו האישיים והחברתיים של החג סביב המשמעויות השונות של המושג תיקון. 

 

 

פתיחה  –  המילה תיקון

שלב 1:

נערוך שמש אסוציאציות למילה “תיקון” על הלוח או במחשב. נעודד את התלמידותים לשתף בכמה שיותר מילים.

נשאל:
– האם יש מילים שמופיעות על הלוח ומפתיעות אותנו?
– האם יש יותר מילים “חיוביות” או “שליליות”?
– האם יש פה דברים סותרים? משלימים?

ננסה יחד להבין לאן המילה תיקון “לוקחת אותנו”  וננסה להראות את מגוון המשמעויות של המילה תיקון וכיווני המחשבה השונים שהיא מעניקה.

 

להורדת המערך המלא מלאו פרטים

לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה

 

*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.

מערכי שיעור נוספים:

חגים ומועדים

על שבר ותיקונו | מערך שיעור שבועות לחטיבה ולתיכון

“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]

קרא עוד…

לקריאה >>

תקווה ישראלית | מערך לעל יסודי (חטיבה ותיכון)

אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]

קרא עוד…

לקריאה >>

חברה ישראלית

זהות יהודית

“בחג שבועות תעשה/י לך ביכורי קציר חיטים” סיכום שנה והכנת ביכורים כיתתיים | מערך שיעור לתלמידי על יסודי

פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]

קרא עוד…

לקריאה >>

העם היהודי תמונת מצב – שבוע התפוצות | מערך שיעור תשפ”ב לתלמידי על יסודי

כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם. 
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]

קרא עוד…

לקריאה >>