בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

מה בין סופר טיוזדיי לשבת זכור | פרשת 'תצווה (זכור)'

בשבת לפני פורים נוהגים להוסיף לפרשת השבוע את הקריאה ב"פרשת זכור" טעמו של מנהג זה טמון בפסוק המפורסם: "זכור את אשר עשה לך עמלק" כתזכורת על מוצאו של המן הרשע. כל המסורות שפירשו את הפסוק הזה ובוודאי אלו שהחלו את מסורת שבת זכור נוצרו בגלות במצב בו עם ישראל הוא מיעוט , לעיתים נרדף, שחי בין הגויים ונתון לחסדיהם. הפסוק משקף תפיסת עולם של עם נודד בשטח לא לו, אשר זוכר כל הזמן שבכל מקום ובכל פינה מסתתר איזה עמלק שצריך לפחד ולהיזהר ממנו .

תפיסותיו של עם ישראל וערכי היהדות כפי שאנחנו מכירים אותם היום התעצבו ברובם בתוך אווירה גלותית זאת ומתוך כך צמחו שתי השקפות עולם השוכנות בתוך ארון הספרים היהודים זאת לצד זאת: האחת מאופיינת על ידי הפסוק שלנו מפרשת זכור "זכור את שעשה לך עמלק" זוהי תפיסה שהנגזרת ממנה היא מבט על הזר כמי שמאיים להשמידך ולכן עליך להיות זהיר, חזק ואף אכזרי לעיתים כלפי אויביך. את השניה מאפיין פסוק י"ט מדברים פרק י' "ואהבת את הגר כי גרים הייתם בארץ מצריים".  על התפיסה הזאת מבוססות רבות מהמצוות שלנו אשר דואגות לגר, לעבד, לאמה ומכאן גם צמחו התפיסות החברתיות הקשורות לשמירת השבת.

מתוך התפיסה הזאת יהודים רבים בעת החדשה ראו קשר הדוק בין ניסיונם ההיסטורי כמיעוט נרדף ללא בית, למחויבותם לזכויות מיעוטים ולהגנה על הנזקק והחלש. אפשר להזכיר בהקשר זה הוגים גדולים: משמואל דוד לוצאטו (שד"ל) אשר ראה ביהדות את מקור המוסר הנצחי, הרמן כהן שראה את ייעודם של היהודים להיות נושאי הצדק והמוסר בין העמים,  רבי יהושע השל שצעד ידי ביד עם מרטין לותר קינג בסלמה וברל כצנלסון שידע שלא ניתן להקים מדינה יהודית שאיננה מבוססת על ערכי המוסר והצדק.

הבנה של שתי תפיסות אילו מאפשר לנו להבין לעומק את הפער ההולך ונפער בין היהודים בישראל לבין היהודים בארצות הברית. פער שנחשף עכשיו דרך דמותו של סנטור ברני סנדרס, מי שעשוי להיות מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית בבחירות הבאות. סנדרס שמצהיר על עצמו כיהודי גאה ואף גר תקופה מסויימת בישראל, סירב לנאום בועידת איפאק שהתקיימה השבוע ובכך ביטא את סלידתו מהתנהלותה של מדינת ישראל ובעיקר ממי שעומד בראשה . כמובן שהייתי שמח לראות סנטור יהודי שעומד לצד ישראל ותומך בה באש ובמים, וכמובן שאינני חש בנוח נכח השמעת ביקורת כזאת על ישראל ומנהיגיה בתקשורת האמריקאית, אך לא ניתן לבטל במחי יד את מה שברני סנדרס מייצג. 

סנדרס בעניין הזה הוא סמל לרבים מהיהודים האמריקאים הצעירים אשר היהדות שלהם היא ביטוי של תפיסת "גרים הייתם בארץ מצריים" בשבילם היותם חלק מקבוצת מיעוט הוא המשך ישיר לתפיסה היהודית המוסרית ולכן הם רואים את מחויבותם לסולידריות עם קבוצות מיעוט אחרות כמו מהגרים היספאניים או הקהילה השחורה. הישראלים לעומת זאת אימצו יותר ויותר את מסורת "זכור את שעשה לך עמלק" הקוראת להיות חזק ולהלחם בכל זר שמאיים עליך. בשונה מיהודי ארצות הברית, הישראלים חיים כקבוצת רוב שולט אשר רוצה לשמר את כוחו ורואה עדיין במיעוטים איום על קיומו. 

חברי קבוצת ה- GAP של בינ"ה

כספים רבים של יהדות ארצות הברית ושל ממשלת ישראל נשפכים לתוך השדה שזכה לאחרונה לשם "עמיות". תכניות שונות ומגוונות המנסות לחבר בין ישראל ליהדות העולם.  אולם נדמה לי שרבות מהתוכניות הללו מתעלמות מהפער המשמעותי הזה בין שתי הקבוצות, ולכן מגיעות למספר מועט של יהודים בתפוצות ועניין העמיות נותר עניין נישתי בתוך העוסקים בדבר בישראל. 

מי שכמוני אוהב את העם היהודי ומבקש לחבר בין חלקיו השונים כאן בארץ ישראל ושם מעבר לים, חייב קודם כל להבין את הפער התפיסתי העמוק הזה כבסיס לכל תכנית הבאה לטפל בסוגייה חשובה זאת. אנו בבינה עסוקים כבר שנים רבות בבניית תוכניות המאפשרות לישראלים וליהודים מהעולם ללמוד יחד יהדות המביאה לידי מעשה של התנדבות בקרב אוכלוסיות מוחלשות בפריפריה הישראלית. אנו עושים זאת מתוך אמונה עמוקה במעשה החינוכי שלנו ומרגישים לעיתים בודדים במערכה. לשמחתי בימים אלה קמה יוזמת חדשה של בניית חיל שלום יהודי אשר יביא יהודים מכל העולם לעסוק ביחד בהתנדבות משמעותית. זהו צעד חשוב ומשמעותי בכיוון הנכון.

מאמרים נוספים: