“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
מה יש בליל הסדר שבגללו רוב מוחלט של הישראלים חוגגים אותו? נראה לי שאחת התשובות כרוכה בפעולה שעומדת במוקד הערב: “והגדת לבנך”. בפסח בכלל, ובליל הסדר בפרט, מודגשת המסורת המשפחתית, ההגדה מאב לבן. הקשר הבין-דורי הזה, שכל כך חסר בחברה שלנו בחיי היומיום, אולי אחראי לחלק מהקסם המיוחד של פסח. מערך שיעור חדש לתיכון. […]
אנחנו נמצאים בימים קשים למדינת ישראל, ימי מלחמה, הילדים לומדים באופן חלקי ולעיתים בזום ונשאלת השאלה איך אפשר לציין כרגע את יום הזיכרון לרצח רבין.
אולם דווקא בעת הזו כשהחברה הישראלית נמצאת באחת משעותיה הקשות, חשוב לדבר על מה שקרה ברצח רבין וללמוד ממנו. להתמודד עם המחלוקות בעם, הקיטוב והיכולת שלנו להתגבר על השונות בנינו ולעמוד מחוזקים יחד.
יום הזיכרון לרצח רבין הוא הזדמנות חשובה ביותר להעלות אל השיח את נושא המחלוקת וההתנהלות שלנו אל מול עמדות שאיננו מסכימים איתן. […]
בקרוב, בו׳ בסיון, נחגוג את החג שאותו כולנו מכירים כחג ״השבועות״, שכן זהו שמו הנפוץ ביותר, אך ישנם שמות רבים, בעלי משמעות שונה ומעניינת המתייחסים למשמעויות השונות של חג זה. במערך זה נתמקד בשבעת המינים שנקשרו בחג זה וננסה להבין יחד כיצד נבחרו דווקא מינים אלו ומה משמעותם לחיינו אנו. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
נעסוק בחשיבותם של סמלים, במקורו של סמל המדינה (מנבואת הנביא זכריה) ובמשמעותו – ונחשוב מה עשוי לסמל את מדינת ישראל בימינו. […]
בחינת הזיקה והחיבור בין ארץ ישראל למדינת ישראל מתוך מימוש החזון ואל מול ההזדמנות להתיישבות בנחלה אחרת. היכרות עם הצעה שונה בהיסטוריה של העם היהודי להקמת מדינה ריבונית באזורים גיאוגרפיים אחרים, וכיצד הבחירה באדמת הארץ אינה בעלת ערך טכני בלבד אלא בקשר שנרקם מקדמת דנא ונמשך לאורך אלפי שנות היסטוריה, ברמת הכלל והפרט. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]
יציאת מצרים מסמלת נקודת מפנה בהתהוות העם – מעם של עבדים לבני חורין. השינוי לא היה רק פיזי אלא דרש מהעם שינוי תפיסתי, מנטלי. השאיפה לחירות היא זכות בסיסית אך כוללת בתוכה אתגרים, אחריות ומחויבות ולא פעם תעוזה ותושיה. במערך זה ניצור שיח על משמעות החירות אל מול האחריות בחיינו, על תכני חג הפסח מזווית חדשה, וונאיר אור נוסף על ייחודיותו של חג הפסח. […]
כוחו של סיפור | מערך חג הפסח לתלמידי חטיבת הביניים. מטרתו עיסוק בכוחו של סיפור להעברת מסרים ולעיצוב תחושת שייכות, וכן הבנת מרכזיותו של הסיפור המשותף בעיצוב חג הפסח, ההגדה וליל הסדר. […]
השבת שלנו | מערך שיעור לגילאי חטיבת ביניים. מטרות מערך השיעור שלפניך הן ליצור היכרות עם תפקידה של השבת בשמירה על כבוד האדם ועל ערבות הדדית בחברה, לבדוק מהי השבת עבור כל אחת ואחד מהמשתתפות/ים בגישה פלורליסטית ופתוחה, ליהנות מפעילות חווייתית ומגבשת. […]
טובים השניים מן האחד | על חשיבות הקבוצה בתקופת אי וודאות – מערך שיעור לתיכון בנושא ערבות הדדית, כוחה של קבוצה ומודל SWOT ככלי לחיים. […]
מערך שיעור ליום השואה הבינלאומי לגילאי יסודי. מבוסס על הסיפור “המגירה השלישית של סבא” (טל קופלמן-ג’ודי). משנה לשנה יום השואה הולך ומתרחק מזיכרונותינו. מכיוון והסיבה לכך היא מרחק השנים והעובדה כי הניצולים והניצולות הולכים ומתמעטים, בחרנו השנה להתמקד בחוויית הילדות בזמן מלחמת העולם השנייה […]
שינויים בהרגלי הצריכה | מערך שיעור לט”ו בשבט. על תרבות הצריכה, ההשפעה שלה עלינו ופתרונות יומיומיים להתנהלותנו בחיים שלצידה […]
צומחים ומתבגרים-מתגלגלים עם החג | מערך לט”ו בשבט לגילאי יסודי/ ט”ו בשבט הוא חג שעבר גלגולים רבים ומשמעותיים לאורך הדורות. החל כיום בו נוטעים עצים ומקיימים מצוות הקשורות לארץ, ועד המשמעות שמקבל לרוב כיום בחברה- התמקדות בשמירה על הסביבה. במערך זה נפגיש את המשתתפים עם שאלות שונות: כיצד הם צומחים ומתבגרים? איך נוכל לכוון את עצמינו לצמוח לכיוונים חדשים וטובים? […]
מערך שיעור חדש לתלמידי התיכון מבית בינ”ה – התנועה ליהדות חברתית. המתח בין צדק וחריצת דין לחמלה וסלחנות מעסיק כל חברה וכל מערכת משפטית. החכמים בדורות שאחרי חורבן בית המקדש, שהיה המרכז של האומה היהודית במשך מאות שנים, התייחסו למתח זה כאשר ניסו להציע הסברים חברתיים וערכיים שונים לחורבן. שיעור זה יתמקד ברעיון הצדק אשר לבדו עשוי להביא לחורבן. נעסוק בגבולותיו של הצדק ומקומם של חמלה, אמפתיה ויכולת להתנהל גם לפנים משורת הדין. […]
מערך שיעור לגילאי החטיבה לקראת חג החנוכה […]
אור פנימי | מערך שיעור לחנוכה ליסודי. דרך סיפור חג החנוכה על אור וחושך המשתתפים יכירו את המושג אור פנימי, ויכירו את החוזקות שלהם ואת החשיבות שלהן. […]
מערך שיעור לתלמידי תיכון העוסק בחג החנוכה: מאירים את החברה הישראלית. דרך סיפור החנוכה והטקסטים המשתתפים ידונו בנושא האור האישי של כל אחד, ובכוח שלו לעומת הכוח של הקבוצה. מבית בינ”ה. […]
בונוס! תוכלו לקבל את פרשת השבוע של בינ״ה אליכם למייל