מיועד לגילאים:יסודי | ציוד: מערך השיעור הכולל סיפורים, חומרי יצירה
קבלו טעימה ממערך השיעור:
מטרות
היכרות עם מנהגים ומושגים הקשורים לט”ו בשבט ומשמעויותיו השונות
חיזוק תחושת האחריות האישית של התלמידים לסביבתם וחברתם
מהלך המערך
פתיחה: נפתח ביישור קו על כמה אנחנו יודעים על ט”ו בשבט וגלגוליו השונים. נשאל את התלמידים מה ידוע להם שחוגגים בט”ו בשבט. יש להניח שמרבית התלמידים יכירו רק את מנהג הנטיעות ואת הביטוי “יום הולדת לאילן”. במידה וזה המקרה, כדאי להגיד (בקצרה) שזה אכן חלק, אבל חלק אחד, משום שלמעשה את ט”ו בשבט החלו לציין לפני למעלה מאלפיים שנה, כשהיו צריכים לקבוע תאריך שקובע אילו פירות שייכים לשנה הנוכחית ואילו לשנה הקודמת.
……
להורדת המערך המלא מלאו את פרטיכם
לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה
*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.
“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]