חמלה כמשלימה לצדק ורדיפת שוויון | מערך שיעור לתלמידי תיכון
חמלה כמשלימה לצדק ורדיפת שוויון | מערך שיעור עבור תלמידי תיכון
מיועד לגילאים: תיכון | ציוד: מערך שיעור + נספח
רציונל
המתח בין צדק וחריצת דין לחמלה וסלחנות מעסיק כל חברה וכל מערכת משפטית. החכמים בדורות שאחרי חורבן בית המקדש, שהיה המרכז של האומה היהודית במשך מאות שנים, התייחסו למתח זה כאשר ניסו להציע הסברים חברתיים וערכיים שונים לחורבן. שיעור זה יתמקד ברעיון הצדק אשר לבדו עשוי להביא לחורבן. נעסוק בגבולותיו של הצדק ומקומם של חמלה, אמפתיה ויכולת להתנהל גם לפנים משורת הדין.
מטרות
היכרות עם מושג הצדק כאידיאל וכמכשול.
יצירת מפגש עם מקורות שונים מארון הספרים היהודי, מן התלמוד ועד ימינו.
בירור המקום החברתי שאנו מעניקים לצדק וחמלה וכיצד הם מתקיימים בחיינו הפרטיים והכיתתיים.
להורדת מערך השיעור מלאו פרטים
לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה
*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.
“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]