יש בכוחנו לשנות – לקראת הבחירות לכנסת ה-24 | מערך שיעור לתיכון
יש בכוחנו לשנות | מערך שיעור לתיכון לקראת הבחירות לכנסת ה-24
מיועד לגילאים: תיכון| זמן: 90 דקות | ציוד: מערך שיעור + פתקים/דפים בשני צבעים (ירוק ואדום למשל) למשחק ‘נכון/לא נכון’ + טלפונים חכמים או מחשבים למשימת החקר בקבוצות.
רציונל
ב-23 למרץ 2021 יתקיימו הבחירות לכנסת ה-24. חלק מתלמידי התיכון יהיו בבחירות האלו כבר בעלי זכות הצבעה, וחלקם יגיעו לגיל הצבעה בבחירות הבאות, לאחר שיעזבו את המסגרת הבית-ספרית. המערך המצורף בא לחזק את מחויבותם של התלמידים למעורבות אזרחית דרך ההצבעה בבחירות, ואת מעורבותם בנעשה סביבם דרך חיבור לנושאים אקטואליים.
מטרות
התלמידים יכירו את מנגנון הבחירות הדמוקרטיות.
התלמידים יכירו ביכולת שלהם כאזרחים לעצב את השיח הפוליטי בישראל ולפעול לשינויו.
התלמידים יזהו את הנושאים השונים העומדים במרכז מערכת הבחירות הקרובה ויעצבו בעצמם את עמדתם בנוגע אליהם.
“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]