בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

סליחות ויום הכיפורים | מערך שיעור ליום הכיפורים

מערך שיעור, מערכי שיעור

סליחות ויום הכיפורים | מערך שיעור ליום הכיפורים

מיועד לגילאים: חטיבת ביניים ותיכון | זמן: 45 דקות | ציוד: דפים מודפסים עם משפטי סליחה (מצורפים בנספחים)

קבלו טעימה ממערך השיעור:

רציונל

הסליחה הינה תהליך מורכב בו אדם מתבונן בדברים רגשיים דרך השכל, עובר עיבוד של האירוע ומחליט כיצד לנהוג, רק סליחה שעברה תהליך שכזה יש בה ערך. הסליחה תורמת הן למבקש והן לסולח, היא מטהרת את האדם עצמו ואת מערכת היחסים ומכאן חשיבותה בכל יום.

מטרות

  • המשתתפים יבינו כי הסליחה משפיעה על המבקש ויעילה במקום בו היא מביאה לשינוי.
  • המשתתפים ידונו במשמעויות החברתיות השונות של היכולת לסלוח ולמחול.
  • המשתתפים  יבחנו את הדרכים השונות לבקשת הסליחה.
  • המשתתפים ייפתחו למושג השינוי שצריך להיות באדם עצמו, ביכולתו לסלוח, על מנת לצמוח.

הקדמה

הסבר קצר על יום כיפור והתמקדות בערך בו בחרנו להתמקד דרך החג: בקשת סליחה.

סליחה אמיתית מלווה בדרך כלל בתהליך של התבוננות פנימית. בחשבון נפש של האדם המעורר אותו לפעולה אל מול הזולת. תהליך זה הוא בעל איכויות מטהרות. הן למבקש והן למוחל. ללמוד לסלוח /לבקש סליחה, הוא כישור חיים הנחוץ לביסוסן ותיחזוקן של מערכות יחסים, ומכאן החשיבות של סליחה כאורח חיים.

את הפעילות נתחיל בתלייה על קירות החדר של הייצוגים הגרפיים של הסליחות. נבקש מן המשתתפים להעמד ליד הפלקט עימו הם מזדהים ביותר כמבקשי סליחה או כמי שהתבקשו לסלוח. כל קבוצה תקיים דיון קצר על הבחירה.

……

להורדת המערך המלא מלאו את פרטיכם

לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה

*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.

מערכי שיעור נוספים:

חגים ומועדים

והגדת… על זהות, מסורות, שימור ושינוי | מערך פסח לגילאי תיכון

מה יש בליל הסדר שבגללו רוב מוחלט של הישראלים חוגגים אותו? נראה לי שאחת התשובות כרוכה בפעולה שעומדת במוקד הערב: “והגדת לבנך”. בפסח בכלל, ובליל הסדר בפרט, מודגשת המסורת המשפחתית, ההגדה מאב לבן. הקשר הבין-דורי הזה, שכל כך חסר בחברה שלנו בחיי היומיום, אולי אחראי לחלק מהקסם המיוחד של פסח. מערך שיעור חדש לתיכון. […]

קרא עוד…

לקריאה >>

יום הזיכרון לרצח רבין | מערך פעילות לכיתות יסודי

אנחנו נמצאים בימים קשים למדינת ישראל, ימי מלחמה, הילדים לומדים באופן חלקי ולעיתים בזום ונשאלת השאלה איך אפשר לציין כרגע את יום הזיכרון לרצח רבין.
אולם דווקא בעת הזו כשהחברה הישראלית נמצאת באחת משעותיה הקשות, חשוב לדבר על מה שקרה ברצח רבין וללמוד ממנו. להתמודד עם המחלוקות בעם, הקיטוב והיכולת שלנו להתגבר על השונות בנינו ולעמוד מחוזקים יחד.
יום הזיכרון לרצח רבין הוא הזדמנות חשובה ביותר להעלות אל השיח את נושא המחלוקת וההתנהלות שלנו אל מול עמדות שאיננו מסכימים איתן. […]

קרא עוד…

לקריאה >>

חברה ישראלית

זהות יהודית

“בחג שבועות תעשה/י לך ביכורי קציר חיטים” סיכום שנה והכנת ביכורים כיתתיים | מערך שיעור לתלמידי על יסודי

פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]

קרא עוד…

לקריאה >>

העם היהודי תמונת מצב – שבוע התפוצות | מערך שיעור תשפ”ב לתלמידי על יסודי

כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם. 
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]

קרא עוד…

לקריאה >>