מיועד לגילאים:חטיבת ביניים ותיכון | זמן: 45 דקות | ציוד: דפים מודפסים עם משפטי סליחה (מצורפים בנספחים)
קבלו טעימה ממערך השיעור:
רציונל
הסליחה הינה תהליך מורכב בו אדם מתבונן בדברים רגשיים דרך השכל, עובר עיבוד של האירוע ומחליט כיצד לנהוג, רק סליחה שעברה תהליך שכזה יש בה ערך. הסליחה תורמת הן למבקש והן לסולח, היא מטהרת את האדם עצמו ואת מערכת היחסים ומכאן חשיבותה בכל יום.
מטרות
המשתתפים יבינו כי הסליחה משפיעה על המבקש ויעילה במקום בו היא מביאה לשינוי.
המשתתפים ידונו במשמעויות החברתיות השונות של היכולת לסלוח ולמחול.
המשתתפים יבחנו את הדרכים השונות לבקשת הסליחה.
המשתתפים ייפתחו למושג השינוי שצריך להיות באדם עצמו, ביכולתו לסלוח, על מנת לצמוח.
הקדמה
הסבר קצר על יום כיפור והתמקדות בערך בו בחרנו להתמקד דרך החג: בקשת סליחה.
סליחה אמיתית מלווה בדרך כלל בתהליך של התבוננות פנימית. בחשבון נפש של האדם המעורר אותו לפעולה אל מול הזולת. תהליך זה הוא בעל איכויות מטהרות. הן למבקש והן למוחל. ללמוד לסלוח /לבקש סליחה, הוא כישור חיים הנחוץ לביסוסן ותיחזוקן של מערכות יחסים, ומכאן החשיבות של סליחה כאורח חיים.
את הפעילות נתחיל בתלייה על קירות החדר של הייצוגים הגרפיים של הסליחות. נבקש מן המשתתפים להעמד ליד הפלקט עימו הם מזדהים ביותר כמבקשי סליחה או כמי שהתבקשו לסלוח. כל קבוצה תקיים דיון קצר על הבחירה.
……
להורדת המערך המלא מלאו את פרטיכם
לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה
*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.
“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]