“איך לצאת מתוך מערה?” | מערך שיעור לל”ג בעומר לתלמידי בית הספר היסודי
מיועד לגילאים: יסודי| זמן: 45 דקות | ציוד: מערך שיעור
רציונל
ל”ג בעומר הוא חג קצת שונה בלוח השנה היהודי. הסיבה שבגללה חוגגים אותו בכלל לא ברורה והרבה אירועים שונים נקשרו בזיכרון סביבו. שינויים חברתיים הובילו לכך שהחג זכה להתחדשות. בשיעור נפגוש את דמותו של רבי שמעון בר יוחאי שתאריך פטירתו נקשר בל”ג בעומר, ולכן כיום מאות אלפים עולים להילולה במקום קברו שבהר מירון. סיפורו רצוף דילמות וסוגיות מרתקות שרלוונטיות לחיי התלמידים עד היום. במהלך השיעור נכנס יחד איתו ועם בנו אלעזר אל המערה שהייתה להם לבית ונחשוב איך אנחנו בוחרים להתמודד עם שינויים הניחתים עלינו במפתיע.
מטרות
התלמידים יכירו את מנהגי ל”ג בעומר.
התלמידים יכירו את דמותו של רבי שמעון בר יוחאי.
התלמידים ישוחחו על היכולת להתמודד עם שינויים בחיי היום יום.
מלאו פרטים להורדת מערך השיעור
לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה
*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.
“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]