מי מפחד מטשטוש גבולות? על הקשר בין שבועות והיום הבינלאומי למלחמה בלהט”בפוביה | מערך שיעור עבור תלמידי חטיבה עליונה
מי מפחד מטשטוש גבולות? על הקשר בין שבועות והיום הבינלאומי למלחמה בלהט”בפוביה | מערך שיעור עבור תלמידי תיכון
מיועד לגילאים: תיכון| זמן: שעה וחצי | ציוד: מערך שיעור + נספחים
רציונל
בחברה המערבית בת זמננו מתקיימת הבניה חברתית ומערכת של יחסי כוחות בין קבוצות “חזקות” ו”חלשות”. עבור החברה, מזוהה כל קבוצה עם מאפיינים, ערכים ואורחות חיים מסוימים (גם אם באופן סטריאוטיפי למדי), אולם לא פעם הקושי מופיע דווקא כאשר נעשה מעבר בין קבוצות, טשטוש בין הקבוצה החלשה לחזקה וערעור של יחסי הכוחות בחברה. במרחבי ערעור אלה נולד הפחד ומכאן גם השנאה. מאז שנת 2005, מצוין מדי שנה בתאריך 17.5 היום הבינלאומי למאבק בלהט”בפוביה. השנה יוצא יום זה במהלך חג השבועות ועל כן שיעור זה מוקדש לנקודות הדמיון בין שני מועדים אלה. במהלך שיעור זה נבדוק מהי הקבוצה ה”חזקה” וה”חלשה” בחברה שלנו אל מול זו של תקופת מגילת רות וכיצד מתכתבת התקבלות המוביליות החברתית של רות ונעמי עם האופן בו החברה מתמודדת עם להט”ב בימינו.
מטרות
היכרות עם סיפור מגילת רות מזווית שונה וביקורתית.
היכרות עם הרעיון שמאחורי היום הבינלאומי למלחמה בלהט”בפוביה.
העלאת מודעות למערכת יחסי הכוחות בחברה המייצרת בידול בין קבוצות שונות ומה קורה בשעה שבידול זה מטשטש ומתערער.
להורדת מערך השיעור מלאו את פרטיכם
לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה
*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.
“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]