המערך שלפניכם הוא בית מדרש להורים ולילדים, וניתן לעבד אותו למערך שיעור לתלמידים. מטרת המערך היא להתכונן לשנה החדשה, לאחל לעצמנו ולמשפחתנו שינוי והתחדשות, לברר מהם היעדים שלנו לשנה החדשה ומהי משמעות הדרך בה אנו בוחרים ללכת בשנה הקרובה.
מטרות
היכרות עם מנהגים ומושגים שקשורים לראש השנה ומנהג הסימנים.
לבחון את יחסי הגומלין בין המברך למבורך – מה הייתי רוצה לאחל למשפחתי ולעצמי
לברר עם התלמידים מהם היעדים שלהם לשנה החדשה.
לברר מהי משמעות הדרך בה אנו בוחרים ללכת וכיצד הזולת והמשפחה יכולים לסייע במהלך דרך זו.
פתיחה
המנחה מפנה שאלה למשתתפים:
מהם המנהגים הנהוגים אצלכם בבית בראש השנה?
(המנחה ירשום את התשובות על הלוח כאשר תשובות שקשורות לסימני סדר ראש השנה יציין המנחה בצבע אחר.)
מהם המנהגים שסומנו בצבע אחר?
……
להורדת המערך המלא מלאו את פרטיכם
לחצו על הקישור שיופיע לאחר השליחה
*המערך מנוסח ברובו בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לכל המינים ומגדרים.
“תיקון ליל שבועות” מתייחס לשבר הגדול שקרה בעת מתן התורה. בני ישראל בנו עגל זהב בעת שמשה עלה לרגל קבלת התורה. על כן, נהוג שלא לישון כל הלילה וללמוד תורה. אירוע זה הוא מהשברים הגדולים בתולדות העם. אם את אחד השברים הגדולים של העם היהודי המתוארים במקרא היה ניתן לתקן, קל וחומר שאת שברינו האישיים והחברתיים נוכל לתקן גם כן!
[…]
אחרי השביעי באוקטובר, העם התאחד בקלות. עם זאת, עדיין נדמים שברים שונים אשר ממשיכים לאפיין את החברה שלנו. האם תקווה ישראלית כוללת את כל חלקי החברה? מה כל אחד יכול לעשות למען אחדות בחברה שלנו? מערך חדש לתיכון ולחטיבת הביניים. […]
פרק הזמן בשנה החינוכית מגיע לתהליך הסיכום ולקראת הפרידות של הקיץ/ של סוף שנת י”ב.
בעיתוי כמעט מושלם לוח השנה העברי מזמן לנו אפשרות של התבוננות לאחור ועיבוד הביכורים האישיים, כיתתיים, לימודיים וחברתיים שלנו.
במערך שיעור זה נעסוק במושג “ביכורים”, נזכיר את הקשרו לסיפור המקראי ונשתף בהזדמנויות, בחוויות המשותפות ובתהליכים השונים שעברנו השנה. […]
כחלק משבוע התפוצות בישראל נרצה לנסות ולחבר את התלמידים לקהילות היהודיות ברחבי העולם.
במהלך המפגש נתעדכן יחד בנושא הדמוגרפיה היהודית, גורמים ונתונים שונים אשר יאפשרו לתלמידים ראייה רחבה יותר על העם היהודי הפרוס ברחבי הגלובוס ויסייע להם להבין איך הם חלק בשרשרת המשמעותית הזו. […]