בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

ארבעה תחנות ללמידה אפקטיבית בחברותות

כיום בימים של בידוד והסתגרות ברור יותר מתמיד שאדם, כל אדם, גדול ככל שיהיה, זקוק לחבר או חברה. לחברותא. חברותא הינה היכולת לשבת עם אדם אחר וללמוד יחד עימו. החברותא מפיגה את הבדידות. מרחיבה את נקודת המבט ומאפשרת הצצה אל נפשו של האחר. 

דף המקורות שלנו להצעה ללימוד בחברותא מחכה בתחתית העמוד

בתלמוד הבבלי במסכת ברכות מופיע סיפור שמגלם את הבסיס להבנת רעיון הלימוד המשותף. מסופר על רבי חייא שהיה חולה. הגיע אליו ר' יוחנן לבקרו ושאל אותו: אתה אוהב להיות חולה? לא, אמר לו ר' חייא. לאחר ששמע את תשובת חברו ר' יוחנן מושיט לו יד ומרפא אותו. למחרת ר' יוחנן היה חולה. ניגש אליו ר' חנינא ושאל אותו, אתה אוהב להיות חולה? לא, אמר לו ר' יוחנן. ור' חנינא הושיט לו יד וריפא אותו, בנקודה זו שואל התלמוד שאלה חשובה. אם לר' יוחנן יש כוחות ריפוי, כפי שראינו במקרה הראשון, מדוע הוא לא ריפא את עצמו כמו שריפא את ר' חייא? לשם מה הוא היה זקוק לר' חנינא? והתלמוד משיב: "אין האסיר מוציא עצמו מבית האסורים!". 

מהסיפור התלמודי עולה מסר ברור, כל אחד מאיתנו שבוי בתפיסות עולמו, בחוויות חייו ורעיונותיו. לכן אם ברצוננו לצאת מהמוכר והידוע עלינו להרחיב את מעגל הלומדים ולצרף ללימוד חבר\ה נוספים שיתירו אותנו מהכבלים המחשבתיים בהם אנו נתונים.  מלבד היציאה מאזור הנוחות, הלמידה המשותפת מזמנת הרחבה של נקודות המבט על הטקסט ועלינו. ילד, יבין את הטקסט מנקודת מבטו הילדית וכך יוכל לחדש לנו פנים שאנו כמבוגרים אדישים לגביהם. לומדים מרקעים תרבותיים שונים יפרשו את הטקסטים מתוך נקודות מבט היונקות מעולם אסוציאטיבי שונה הקשור מהמקומות מהם הם באו. ריבוי הקולות הופך את תהליך הלמידה לדינאמי ומעניין, לתהליך הפותח צוהר לעולמם של הלומדים ולפינות מוסתרות בטקסט. 

למרות ההכרה בחשיבות הלמידה בצמדים או בקבוצות קטנות, הביצוע בפועל כרוך לא פעם באתגרים, לנוחיותכם העליתי על הכתב ארבע תחנות שמהוות  הזמנה למסע לגילוי אישי וקבוצתי, לאיתור פינות נסתרות בטקסטים שמתחילים הודות ללימוד לשוחח איתנו ולפתוח לנו צוהר לעצמנו ולחברתנו. 

תחנה ראשונה- צרו דף מקורות  המפגיש מספר עולמות 

כל איש חינוך יודע שהסטינג של תהליך הלמידה הוא הבסיס לתהליך למידה משמעותי, אני מציעה להתחיל את התהליך כבר בשלב בניית דף המקורות שסביבו נסוב הלימוד (מצורף דף לדוגמא). יצירתו של דף המקורות דומה לתהליך של אוצרות אומנותית. ברגע שאנו מניחים שני מוצגים אמנותיים זה לצד זה נוצר בניהם קשר שמפרש ומסביר כל אחד מהם בדרך אחרת שלא היה מתקיים במידה וכל אחד מהם היה מונח לבדו. מתוך כך  דף המקורות צריך לאפשר לכל אחד ולכל אחת מקום לחיבור הן ברמה הרגשית והן ברמה האינטלקטואלית. קיימת חשיבות לחבר בין תקופות, סגנונות יצירה שונים ואופני מבע. כך הלומדים מקבלים נקודות מבט שונות המאפשרות להן למצוא את הזווית הנכונה להם, המספרת את הסיפור שחשוב להם להשמיע.  

תחנה שניה- שלבו את החברותא בתהליכי הלמידה הקיימים

הלימוד אף פעם לא מתחיל בחברותא. הלומדים אינם יכולים להחזיק את הלמידה המשותפת אם הם נשלחים אליה ללא הכנה מתאימה. ראשית יש להניח תשתית משותפת, בה נעבד בצורה ראשונית את הנושא לדיון נעלה  נקודות מבט וניצור את המרחב הבטוח והמשותף המאפשר לכולם להרגיש בנינוחות אל מול הטקסט. המצע המשותף יאפשר לנו לצאת ללמידה משותפת מתוך מרחב שמאפשר שיח המבוסס על ידע ראשוני משותף. בשלב זה נעורר סקרנות, נגרה את החושים ונייצר עניין שימשוך את הלב ואת הרצון להמשיך במסע. חשוב שבשלב זה לא נגלה את כל הסודות הצפונים לנו, אלא נסתפק בצפייה משותפת לחדוות הגילוי שמתקיימת באמצעות השיח המתקיים בחברותות

תחנה שלישית – תנו הזדמנות לשיתוף אישי המאפשר ריבוי קולות 

היתרון בלמידה בחברותות טמון בכך שהיא מאפשרת לכל אחד מהלומדים להביא את עולמו לשיח. בפעילות מעין זו לא ניתן, ללכת לאיבוד או להעלם בסבך, כאן לכל לומד ולומדת יש מקום. על מנת לאפשר את נתינת המקום האישי לכל אחד מהלומדים ולנצל את יתרונות החברותא לא נסתפק רק בשאלות ידע אלא נעבור לשיח פרשני ושיתופי בו לכל משתתף יש מקום שווה ומקובל במעגל השיחתי. בהבניה מעין זו גם הלומדים שמתקשים לעמוד ולספר את סיפורם ירגישו בנוח לספר אותו בקבוצה אינטימית. החברותא מאפשרת מרחב בטוח ומוגן גם לביישנים וגם לאלו האוהבים את הבמה ואת ההזדמנות לשתף.  לאחר שהמשתתף ישתף את חבריו בסיפור אישי, נוודא שהקבוצה נותנת לו משוב חיובי ומעצים על מנת שהוא יחוש שהשיח המתקיים מאפשר לו להביע את עצמו בצורה מיטבית. הפתיחות וההתחברות מאפשרת לדוברים, לשתף להתייעץ ובעיקר לקבל נקודות מבט מגוונות שעל פי רוב אינן זמינות בשיח שנשאר רק אינפורמטיבי או אינטלקטואלי. 

תחנה רביעית – עלו קומה נוספת, התעלו מעל שיח של עובדות ונתונים 

בתום הלמידה בחברותות נפנה לפעילות בקבוצה הרחבה שתאפשר לנו לאסוף את התובנות שעלו בקבוצות הקטנות. האיסוף שלאחר החברותא הוא הזדמנות גדולה להעמקה והרחבה. השיתוף אינו צריך להתמקד במוכר (מה למדנו, מה הסיפור וכו') אלא להרחיב את הדיון אל עבר מרחבים שאינם מסתפקים בעובדות ונתונים. למשל, כל קבוצה צריכה לתת כותרת לתהליך שהתקיים לאורכו של המפגש. או לחילופין  ניתן להניח במרכז החדר שאלה אחת שנשארה פתוחה. מתוך השאלות או הכותרות הללו ניתן לקפוץ מדרגה נוספת בלימוד ולנהל דיון קבוצתי משותף הניזון מהתובנות שנצברו במהלך הלימוד בחברותות. 

ההליכה דרך ארבעת התחנות מזמינה את הלומדים והלומדות למסע גילוי אישי וקבוצתי, בו הטקסט מהווה מפת התמצאות שעוזרת לנווט בין שלל המקורות וההיגדים. המסע שנוצר איננו מייגע אלא דומה יותר לטיול בו מתחילים  מהתבוננות בתוואי השטח ממרחק, אך עד מהרה מתמכרים לניחוחות, למרחבים ולתחושת השחרור המתקיימת במפגש הייחודי שבין הלומד, הקבוצה והטקסט. 

ואם עניינו אתכם/ן, הנה הצעה לדף לימוד בחברותות על קריעת ים סוף.

לחצו כאן

 

 

 

מאמרים נוספים: