בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

חזק חזק ונתחזק? | פרשת בהר – בחוקותי

בשבוע וקצת האחרונים יש פה קצת אס"ק- אווירת סיום קורונה: המעבר מהגבלות להקלות, העקומה המשתטחת של חולים ונדבקים והניסיון המבלבל להחזיר את עצמנו לשגרה מבחינה משפחתית ולאומית. למרות שעוד יש כברת דרך ארוכה לפנינו בחזרה למציאות "נורמלית", המצב הנוכחי מאפשר קצת יותר מרחב ושהות לבחון קצת את מה שחווינו פה יחד בחודשיים האחרונים.

במקרה אנחנו מסיימים השבת לקרוא את ספר ויקרא שהוא ספר הנהלים ההגבלות והחוקים של חמשת חומשי התורה. הקריאה בספר ויקרא מזכירה קצת את חומר הקריאה שרבים מאתנו קוראים בימים אלו. אני מוצא את עצמי נובר וחופר במתווי חזרה לפעילות והפעלה של מכינות קדם צבאיות, שנות שירות, גנים ושאר התוכניות שאני עוסק בהם בחיי המקצועיים והפרטיים. התו הסגול, הגבלות התקהלות, תקנות לשעת חירום, מרחק מותר בין מיטות- כל אלה מתערבבים לי בראש כמו סלט.

כמות החוקים והנהלים המצויים בספר הזה הופכת אותו לטכני להחריד לעומת מה שהתרגלנו לקרוא בסיפורי האבות או נפלאות היציאה ממצרים. 27 פרקים יש בספר "ויקרא" המתחלקים סכמטית כך: 7 פרקים על חוקי הקורבנות, 3 פרקים על חנוכת המשכן, 5 פרקים עוסקים בטומאה וטהרה (הוראות מדוקדקות לשטיפת ידיים זה כנראה לא המצאה מודרנית), פרק על יום כיפור, 6 פרקים על קדושה, 3 פרקים על חגים וזמנים מקודשים (איך לציין ליל סדר ב-zoom לדוגמא), עוד פרק נספח ולבסוף גם פרק העוסק בברכות וקללות. דווקא הפרק הזה המופיע ממש רגע לפני סיום הספר אני מבקש לעסוק כעת.

כל מי שעסק בהובלה או מנהיגות מסוג כלשהו מכיר את ההתלבטות לגבי הדרך הנכונה להניע אנשים לעשות או להמנע מפעולה כלשהי. אחת השאלות שעולה תמיד היא האם נכון יותר לעורר השראה על ידי תיאור המציאות הרצויה או אולי דווקא הרבה יותר חזק להזהיר ולהפחיד את האנשים עם תיאור המציאות הקשה הצפויה במידה ולא יעמדו בדרישות והנהלים.

"שלא נהיה איטליה", "אנחנו עלולים להגיע לקריסה מוחלטת של מערכת הבריאות", "המשק הישראלי נמצא במשבר ממנו יהיה בלתי אפשרי להיחלץ"- כל אלה קולות ברורים של תיאור המציאות הקשה הצפויה לנו אם לא נציית לנהלים וההגבלות, או במילותיו של ספר ויקרא: "אם לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל הַמִּצְוֹת הָאֵלֶּה" (פרק כ"ו פס' י"ד). 

אפשר לבקר ונוטים לבקר את הנטייה לבחור דווקא בהפחדה אבל אתגרים קשים מזמנים רגעים בהם המנהיגות נדרשת לנווט אומה שלמה דרך מציאות לא פשוטה אשר לעיתים תגבה קורבנות. ספרי ההיסטריה זוכרים מנהיגים דגולים אשר הבטיחו לעמם דבר מלבד "דם יזע ודמעות" (Blood,  Toil, Tears and Sweat  במקור האנגלי) בסגנון הצ'רצ'ילינאי ודווקא דרך הישירות הזו הבטיחו להוביל אותם אל עבר הנצחון המיוחל.

פרק הברכות והקללות המופיע בפרשת השבוע מקדיש פי שלוש יותר זמן לקללות מאשר לברכות. כלומר, להדגיש את הדברים הנוראיים שייקרו לנו אם לא נציית לספר הנהלים הזה מאשר הזמן שהוא מקדיש לתאר לנו את המציאות הכל-כך מושכת, בטח בימים אלו: "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד" (פרק כ"ו פס' ו'). האל ומשה כנראה מרגישים בטוחים יותר בשיטת ההפחדה ואולי הם גם חושבים שזה יותר אמין- הטבע האנושי מתקשה לדמיין מציאות אוטופית. אפילו המילה אוטופיה במקורה הלטינית משמעותה גם "מקום טוב" וגם "מקום שאינו קיים".

השבוע זכיתי לראות את מנהלי התוכניות בארגון שלי מתמודדים באופן הכי אישי עם הדילמה הזאת. שמעתי את מנהלת שנת השירות של בינ"ה מדגישה כי עבור שינשין (כינוי החיבה לחניך שנת שירות) משבר הקורונה עשוי גם להעצים את תחושת הנתינה והשליחות הטמונה בשנה שהם בחרו להקדיש בעשייה בשכונה ובקהילה. ראיתי גם את מנהל המכינה הקדם צבאית שעומד בפני המכיניסטיות והמכיניסטים ומנסה לאזן בין הצורך להבהיר להם את הסכנות הבריאותיות הכרוכות במתווה החזרה לפעילות אך במקביל לנסות לעורר בהם השראה שהמציאות יכולה להיות ותהיה טובה. הוא בחר לקרוא למתווה משרד החינוך הבירוקרטי והדקדקי בשם "תוכנית זרעי קיץ" ולשלב בין מושגים כמו מסכה, שטחים מופרדים וקפסולה סגורה גם את הכמיהה והאמונה של מאיר אריאל שיהיה פה גם "קיץ מסוג שהיה כאן כבר פעם. אמרתי בא קיץ – קיץ חזק." 

__

יובל לינדן הוא מנהל מחלקת מכינות ושנת שירות בבינ"ה

מאמרים נוספים:

עת לבנות סוכה | חג סוכות

קריאה במגילת קהלת בסוכות, מניחה מולנו בבהירות שתי עמדות חיים: כלום לא חשוב ולא ישתנה מול הכל חשוב ויש אפשרות לשנות.
אז איך אפשר לחדש וליצור? ומה המשמעות של פעולות לשינוי בעולם שהכל בו צפוי וידוע? מה התכלית למעשים? […]

קרא עוד…

לקריאה >>

ראש השנה – חג שוויון ערך האדם

ראש השנה צריך להפוך לחג האולטימטיבי לשוחרי הצד והמאמינים בשוויון ערך האדם. על הקשר בין מעגל השנה, בריאת העולם, האנושות והאנושיות, והיכולת של קהילה לייצר תוכן משמעותי ורלוונטי, במאמר שלהלן. […]

קרא עוד…

לקריאה >>