בינה בפייסבוק בינה באינסטגרם צרו קשר עם בינה במייל

אש על הפנים | פרשת צו

ימי הקורונה שהתרגשו עלינו מביאים איתם הרבה שאלות מחשבות ודאגות. משברי ההנהגה התחלפו בנסיונות למציאת פתרון, ומשברים חדשים בגודלם ובעצמתם פוגשים כל אחת ואחד. ערב פסח כולנו נשאל – על מי לא פסחה הקורונה? 

אלו ימים ייחודיים באופן בלתי שיפוטי, כאלו שלא היו ובתקווה שלא יהיו עוד שנים רבות קדימה. אני עדיין לא יודעת איך ובכמה קורבנות הם יסתכמו אבל כנראה שאת מניין הקורבנות של הקורונה לא כדאי לנו למנות רק במונחי תחלואה ותמותה, אלא במחיר האישי החברתי והלאומי שאנחנו כולנו משלמים.  

פרשת צו פוגשת את המציאות העכשווית בעולמות המטאפוריים ביתר שאת. הפרשה כולה עוסקת בקרבנות, ולעומת הפרשה הקודמת שעסקה בהלכה אנחנו פוגשים כאן את החלק הפרקטי והכל כך לא קשור לכאורה למציאות המודרנית. אנו קוראים פרשה שכולה עוסקת בטקסי קורבנות והכנה לאוהל מועד, חוקים כללים והלכות טיהור תוך כדי. ובעוד ברור לנו בפרשה הקודמת מדוע ולשם מה יש להקריב קורבן ובפרשה הבאה תהיה חניכה של המזבח באוהל מועד, פרשת צו מסתפקת בטקסיות עצמה. החוקים והכללים נוקשים, אהרן ובניו מצווים לקיים טקס מפורט עד מאד, יש התייחסות לביגוד לכלים ואף לפסולת שיש להוציא "מחוץ למחנה" במטרה לטהר הכל ולשמור על אש ה' – אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל-הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה

האש הזו בפרשה הבאה תדע לכעוס להעניש ולשרוף, ולכן כדאי לא לטעות ולא להתבלבל וכבר עכשיו להקפיד על כל כללי הטקס. 

באוירת איומים והפחדה זו נחזור רגע לימי הקורונה להצצה חפוזה בבהלה הגדולה, בניסיון של אנשים ומדינות להשיג שליטה בתוך הכאוס  ואי הודאות, וההקרבה הרבה שנעשית על ידי הציבור כולו לטובת הבריאות, הכלכלה והחוסן החברתי. 

ועם כל זאת, באיזה עולם בדיוק אפשר לקרוא על סוגי הקורבנות השונים מחטא ועד קרבן תודה ולהיות שלמים עם זה, ולהתחבר בימים אלו לרעיון? ואיפה נוכל למצוא האחריות האישית מראש על מעשינו? תפיסה הפוכה לתורת הכהנים היא תפיסת הנביאים. ישעיהו בפרק א' יוצא כנגדה: 

“לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי.“ 

ואל מול הפולחן עומדת הדרישה לחברה מוסרית.ישעיהו לא מסתפק בטקס, הוא מבקש כוונה ומוסר: 

"חִדְלוּ, הָרֵעַ. לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ; שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה"

אנו עומדים לפני ערב פסח לא רגיל, הפוך מהמסורת ומרוח החג הקהילתית והמשפחתית. השנה "והגדת לבנך" יקבל צבע וצורה קצת אחרים. זמן להוסיף תזכורת ותודה לערבות ההדדית שבשמירה על הבריאות, ועל הנתינה האדירה שמתגלה אצל כל כך הרבה אנשים וארגונים ולזכור שאת השמירה על הסדר הנכון והטוב ואת השמירה על האש שלא תכבה, זו שתתן לנו חיים ולא תשרוף אותנו, לא נשיג לעולם דרך טקסים בלבד אלא דרך מעשים ובחירות מוסריות, גדולות וקטנות כאחד. 

חג שמח.

המכינה הקדם צבאית של בינ"ה מסייעת לחקלאים בעיצומו של משבר הקורונה
המכינה הקדם צבאית של בינ"ה מסייעת לחקלאים בעיצומו של משבר הקורונה

 

מאמרים נוספים: